Konsten att kommunicera

Text: Nathalie Mark

Blogga, tvittra och fejsbucka – Kommunicera effektivt i sociala medier

Jenny Forsberg (Norstedts)

Det är en ständig hets att hålla sig à jour med den nya tekniken. Här är en bok för den som vill slippa avfärdas som född på stenåldern för att man skickar konferensinbjudningar via snigelpost. Boken riktar sig till företag som vill lära sig mer om den uppsjö av sociala medier som finns på nätet. Det är en noggrann och tydlig guide om allt man kan tänkas behöva veta när man ska ge sig ut i cyberrymden för att marknadsföra sitt företag. Fokus ligger på vad man kan och bör använda medierna till för att därefter utveckla en strategi. Läsaren finner dessutom förklaringar av de vanligaste nättermerna (vad är en hashtagg egentligen?), checklistor och exempel ur verkligheten på hur man bör och inte bör kommunicera.

De något kontroversiella stavningarna i titeln till trots är det en mycket matnyttig och bra genomgång även för den som tycker sig vara en informationshaj i näthavet.