Veckans nyord: vodkabil

Text:

Fem personer misstänkta för att i stor skala ha sålt sprit till tonåringar åtalades i förra veckan. De står enligt åklagaren bakom den vodkabil som under lång tid försett ungdomar i Stockholmsområdet med alkohol.

Ligan tros under ett knappt halvår ha sålt 4 700 liter sprit. Priset för 70 centiliter vodka låg på 200 till 250 kronor. Den som köpte flera buteljer kunde få mängdrabatt. I själva verket var det dock inte vodka i flaskorna, utan utspädd teknisk sprit.

I kundregistret fanns 7 000 personer. Affärsmetoden var enkel. Kunden ringde och beställde. I regel dök en vodkabil upp på plats för att leverera spriten bara en kort stund senare.

Ligan misstänks ha tjänat hundratusentals kronor på försäljningen av sprit till barn och ungdomar. De fem åtalade greps efter en längre tids spaning.

Fallet är dock inte unikt. Redan 2010 rapporterades det i medierna för första gången om att vodkabilar rullade på Stockholms gator. I Dagens Nyheter berättade 16-åriga Vera om hur det gick till att beställa:

Numren till langarna går runt bland ens vänner. Det är bara att ringa vodkabilen och göra en beställning. De har gps och levererar till den adress man uppger. En liter vodka kostar 200 kronor. Om klockan är mycket får man lägga på 50 kronor på priset.

Sedan dess tycks vodkabilarna ha spridit sig över landet. På nätet finns forum där servicen och kvaliteten på spriten recenseras. Upsala Nya Tidning kunde i förra veckan rapportera att en 19-årig man dömts för att ha sålt sprit från en vodkabil. Vodkabil utanför Uppsalaskola löd rubriken i papperstidningen.

Ofta är det alltså inte vodka som finns i de flaskor som säljs. De brukar dock vara försedda med etiketter som säger att det är vodka i flaskan. Därför kallas fenomenet just vodkabil.

Anders