Veckans nyord: terrängmaskering

Vad som hänt med Malaysia Airlines flight MH370 är fortfarande en gåta. I dag tycks de flesta experterna tro att planet drabbats av en brand ombord eller en annan katastrof som fick piloterna att lägga om kursen. Planet befaras ha störtat omkring 200 mil väster om staden Perth i Australien sedan bränslet tagit slut.
Men det finns alltjämt många teorier om vad som inträffat. Inledningsvis ansågs en sannolik förklaring till försvinnandet vara en kapning – antingen genomförd av piloterna själva eller på uppmaning av en eller flera passagerare. Teorin ansågs vinna trovärdighet då planet försvann i ett ”obevakat” ögonblick med bristande radartäckning.
För att planet skulle undgå upptäckt spekulerades det i att piloterna skulle ha flugit på ett sätt som kallas terrängmaskering (efter engelskans terrain masking) eller terrängmask. Metoden går ut på att använda sig av terrängen för att inte upptäckas av radarn. Om en station finns på en höjd kan det till exempel finnas närliggande dalar dit radarn inte når. Terrängmaskering är en metod som används främst av stridsflyg.
Aftonbladet berättar om hur MH370 skulle kunna försvinna spårlöst från radarn:
MH370 försvann spårlöst efter att någon stängde av kommunikationsutrustningen och gjorde en skarp u-sväng norr om Malaysia. Enligt den Singaporebaserade tidningen New Straits Times, som hänvisar till källor inom haveriutredningen, ska planet därefter ha gått ner till en flyghöjd på bara 1 500 meter – för att undvika att fångas upp av radarsystem. Den militära flygtekniken kallas terrängmaskering och beskrivs som mycket krävande både för flygplanskroppen och för dem som färdas i planet.
Även Svenska Dagbladet redovisar samma tänkbara händelseförlopp:
Uppgifter om planets höjd kommer från den Malaysiabaserade tidningen New Straits Times som rapporterar att planet flög så lågt som 5 000 fot (1 500 meter) för att undvika radar. Denna så kallade ”terräng maskering” ska ha kunnat undvika åtminstone tre länders radarspaning.
Vid uppmärksammade händelser kan facktermer slå sig in i allmänspråket. Ett sådant exempel är bogvisir som blev ett känt begrepp efter Estoniakatastrofen.
Att MH370 medvetet skulle ha förts bort eller kapats med hjälp av terrängmaskering förefaller i dag kanske inte särskilt sannolikt. Men om teorin skulle visa sig stämma är det troligt att en ny fackterm får fäste i allmänspråket.
Anders
Foto: Laurent Errera/AP
Vad som hänt med Malaysia Airlines flight MH370 är fortfarande en gåta. I dag tycks de flesta experterna tro att planet drabbats av en brand ombord eller en annan katastrof som fick piloterna att lägga om kursen. Planet befaras ha störtat omkring 200 mil väster om staden Perth i Australien sedan bränslet tagit slut.
Men det finns alltjämt många teorier om vad som inträffat. Inledningsvis ansågs en sannolik förklaring till försvinnandet vara en kapning – antingen genomförd av piloterna själva eller på uppmaning av en eller flera passagerare. Teorin ansågs vinna trovärdighet då planet försvann i ett ”obevakat” ögonblick med bristande radartäckning.
För att planet skulle undgå upptäckt spekulerades det i att piloterna skulle ha flugit på ett sätt som kallas terrängmaskering (efter engelskans terrain masking) eller terrängmask. Metoden går ut på att använda sig av terrängen för att inte upptäckas av radarn. Om en station finns på en höjd kan det till exempel finnas närliggande dalar dit radarn inte når. Terrängmaskering är en metod som används främst av stridsflyg.
Aftonbladet berättar om hur MH370 skulle kunna försvinna spårlöst från radarn:
MH370 försvann spårlöst efter att någon stängde av kommunikationsutrustningen och gjorde en skarp u-sväng norr om Malaysia. Enligt den Singaporebaserade tidningen New Straits Times, som hänvisar till källor inom haveriutredningen, ska planet därefter ha gått ner till en flyghöjd på bara 1 500 meter – för att undvika att fångas upp av radarsystem. Den militära flygtekniken kallas terrängmaskering och beskrivs som mycket krävande både för flygplanskroppen och för dem som färdas i planet.
Även Svenska Dagbladet redovisar samma tänkbara händelseförlopp:
Uppgifter om planets höjd kommer från den Malaysiabaserade tidningen New Straits Times som rapporterar att planet flög så lågt som 5 000 fot (1 500 meter) för att undvika radar. Denna så kallade ”terräng maskering” ska ha kunnat undvika åtminstone tre länders radarspaning.
Vid uppmärksammade händelser kan facktermer slå sig in i allmänspråket. Ett sådant exempel är bogvisir som blev ett känt begrepp efter Estoniakatastrofen.
Att MH370 medvetet skulle ha förts bort eller kapats med hjälp av terrängmaskering förefaller i dag kanske inte särskilt sannolikt. Men om teorin skulle visa sig stämma är det troligt att en ny fackterm får fäste i allmänspråket.
Anders
Foto: Laurent Errera/AP