Veckans nyord: registreringsvägg
Den som surfar in på svenska dagstidningars webbplatser möts ibland av någon form av betalvägg. En hård betalvägg innebär att läsaren måste logga in för att kunna ta del av något innehåll. En mjuk betalvägg innebär att vissa delar av innehållet är tillgängligt för alla, men att det finns någon form av begränsning där betalväggen säger stopp. För att kunna ta del av allt innehåll måste läsaren betala.
Expressen inför nu en så kallad registreringsvägg. Webbplatsen kommer fortfarande att vara kostnadsfri, men vissa artiklar kräver inloggning. Motprestationen – i stället för pengar – blir i det här fallet att Expressen får tillgång till läsarnas mejladresser och andra uppgifter om dem. Dagens Media skriver så här om det nya systemet:
Dagens Media har tidigare berättat om "registreringsväggen" i en artikel där Thomas Mattsson förklarar varför han inte vill använda en betallösning. Den inställningen verkar chefredaktören stå fast vid.
Liknande lösningar används av ett antal utländska nyhetssajter. På engelska kallas modellen registration wall.
Registreringsväggar förekommer också på många andra webbplatser. Den som registrerar sig kan till exempel slippa reklam eller ges möjlighet att söka i arkiv.
Anders