Veckans nyord: redaktionell marknadsföring
I mediebranschen är native ett modeord. Det handlar om en kortform för native advertising, alltså redaktionell marknadsföring. Syftet med denna typ av marknadsföring är att den ska smälta in bland det redaktionella innehållet.
Redaktionellt material brukar anses ha hög trovärdighet medan annonser har lägre trovärdighet. Redaktionell marknadsföring är ett sätt att ”låna” det redaktionella innehållets trovärdighet genom att presentera det på ett sätt som påminner om redaktionellt material. Innehållsmässigt handlar det dock alltjämt om marknadsföring.
Det är framför allt i branschmedier som det talas om redaktionell marknadsföring. Journalisten berättar att Svenska Dagbladet nu är en av de tidningar som testar metoden:
Svenska Dagbladet är inte först ut på den svenska marknaden med redaktionell marknadsföring. Dagens Industri har det, Dagens Nyheter började förra veckan med ett samarbete med en tandkrämstillverkare, Aftonbladet har sysslat med redaktionell marknadsföring länge, och har också blivit fällda av Reklamombudsmannen upprepade gånger.
När Dagens Nyheter skriver om fenomenet sätts det i stället likhetstecken mellan content marketing och redaktionell marknadsföring:
”Content marketing” är ett slags varumärkesjournalistik – redaktionell marknadsföring – där annonsörens egenproducerade innehåll sprids via egna kundtidningar, nyhetsbrev, sajter och olika sociala plattformar.
I tidskriften Råd & Rön talas det i stället om inomflödesannonsering som översättning av native advertising:
Fenomenet har bara funnits i Sverige i några år, och har inte fått någon svensk översättning ännu. ”Inomflödesannonsering” är det som kanske bäst beskriver vad det är frågan om. För tanken är nämligen att annonserna ska se ut som det vanliga flödet på webbplatsen eller i tidningen.
Redaktionell marknadsföring är alltså en annons som ger sken av att vara redaktionellt material. Såväl utformningen av annonsen som av textinnehållet för tankarna till redaktionellt material, men syftet är antingen att sälja eller att bygga ett varumärke.
Ett annat ord som ofta används i sammanhanget är advertorial, ett teleskopord bildat till advertisement och editorial. Här handlar det om en annons som får en grafisk form som efterliknar redaktionellt material.
Anders
Foto: Istockphoto