Veckans nyord: kuddflicka

Text:

kunskapsskola och flumskola. När det gäller ansvaret för flumskolans födelse kämpar politiker både till höger och vänster om att inte bli sittande med svartepetter.

Som ett sätt att få lugn i klassrummet placerar lärare inte sällan stökiga elever – ofta pojkar – bredvid skötsamma elever – ofta flickor. Tanken är att de duktiga elevernas lugn ska minska de stöka elevernas lust att bråka. Den elev som genom sin placering i klassrummet får den outtalade uppgiften att hålla ordning på bänkgrannen kan kallas kuddflicka, buffertflicka och stötdämpare.

I Dagens Nyheter skriver Erik Helmerson om Sveriges Radios granskning av den svenska skolan. Där berättar föräldrar, lärare och rektorer om en arbetsmiljö som förefaller närmast outhärdlig:

Av vittnesmålen kan man uppfatta vissa mönster. Ett är att ”duktiga”, lågmälda elever, gärna flickor, används av lärarna för att lugna bråkiga klasskompisar. Minst tre begrepp – ”buffertflicka”, ”kuddflicka” och ”stötdämpare” – används för fenomenet. Om flickorna inte får andra kunskaper i skolan lär de sig i alla fall att deras funktion är att stökiga killar ska trivas bättre.

I Amelia skildrar Josefine Lind sin skolgång. Hon berättar att hon ibland fick agera kuddflicka åt bänkgrannen, men att hon också vågade säga ifrån:

Smärtan när hans penna borrade sig djupt ner i min handflata minns jag än idag. Tjugg. Så ryckte han bort den igen. Stirrade på mig. Väntade sig väl något. Jag sa inte ett ljud. Bara vände mig om och tryckte handen mot den andra handen tills det slutade pulsera. Idiot, tänkte jag. Men tänkte också såklart den inlärda tanken alla tjejer får höra, ”han söker bara kontakt”, ”killar är sådana”, ”de vill bara prata”. I helvete han ville prata. Sen hade jag fått nog. Krävde att få byta plats. Han flyttades längst ner i klassrummet, ensam. Nu utan buffertzon. Jag fick äntligen eftertraktad ”studiero”. Det som man sällan får när man är ”bufferttjej”.

I en e-bok har Sveriges Radio samlat några av reaktionerna på reportageserien. En förälder skriver om hur dottern förväntades agera på ett sätt som lugnade stökiga elever:

Min dotter fick mycket lite hjälp och blev en ”buffertflicka” trots att lärarna både var genusmedvetna och välorganiserade.

Anders

Foto: Thinkstock