Veckans nyord: influerare

Text:

I jakten på god marknadsföring är det allt fler som ställer in siktet på influerare. En influerare är en person som påverkar sin omgivning. Om influeraren dessutom är en kändis kan inflytandet få stor effekt.

Att använda sig av personer med stor trovärdighet kan vara ett sätt att övertyga även skeptiska konsumenter om en varas kvalitet. Ofta vänder sig företag till kändisar. En person som har ett stort antal följare i sociala medier kan snabbt sprida ett budskap.

Men influeraren behöver inte vara en känd person eller en ämnesexpert. Även vanliga personer kan ha stor trovärdighet och kan därför påverka många i sin omgivning. Så här beskriver Johanna Lindskog Lindell fenomenet i Resumé:

En influerare är någon som människor litar på, lyssnar på och bryr sig om. Vi som finns i den digitala sfären, vilket idag är i stort sett alla, påverkar vår omgivning på olika nivåer. Våra röster kan idag vara lika starka i vissa nätverk som en ”kändis”.

Modellen Gigi Hadid kan genom sina kanaler nå en stor publik. Chic berättar att hon själv får inspiration från personer hon följer i sociala medier:

Många varumärken i skönhetsbranschen satsar i dag stenhårt på att samarbeta med personer som inspirerar på sociala medier. Gigi är en sådan person, och hon säger själv att hon älskar att hämta inspiration från digitala influerare.

Influerare är belagt i svenskan sedan 2008. Användningen av ordet har dock ökat kraftigt de två senaste åren. På engelska talas det om influencer. Denna typ av marknadsföring kallas influencer marketing.

Anders

Illustration: Istockphoto