Veckans nyord: att göra en Amelia
[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"1507","attributes":{"alt":"","attributes":" media-image ","class":"media-image","title":"","typeof":"foaf:Image","wysiwyg":"1"}}]]
Att göra en pudel, reinfeldtare och juholtare har redan tagits upp på Språkrådets nyordslista. En liknande konstruktion är att göra en Amelia. Den person uttrycket syftar på är den framgångsrika tidningsmakaren Amelia Adamo.
Amelia Adamo blev i Sverige något av en pionjär när det gäller utformningen av tidningsomslag. Ofta hamnade hon själv i rollen som chefredaktör på omslaget till tidningen Amelia. I utlandet är försäljningsknepet inte ovanligt – Oprah Winfrey prenumererar till exempel närmast på att synas på omslaget till den egna tidningen O.
Att göra en Amelia betyder enligt Resumé just att pryda "omslaget på sin egen tidning". Andra svenska chefredaktörer som gjort en Amelia är Frida Boisen (Topphälsa), Elin Kling (Styleby), Ebba von Sydow (Veckorevyn), Per Morberg (Magasin Morberg), Blossom Taintom Lindquist (Blossom), Kattis Ahlström (Kattis & Co) och Isabella Löwengrip (Egoboost).
Uttrycket förekommer än så länge främst i branschpress och i bloggar med fokus på medier. Men att göra en Amelia understryker att det är en synnerligen fruktbar konstruktion i dagens svenska.
Anders
Foto: Niklas Palmklint