Vart tionde barn kan ha inlärningssvårigheter

Text:

I det genomsnittliga klassrummet finns två eller tre elever som har inlärningssvårigheter. Sannolikheten ökar dessutom för att den som exempelvis har fått diagnosen dyslexi också har andra inlärningssvårigheter. Det visar en amerikansk forskarstudie publicerad i tidskriften Science.

Studien visar att en av tio har adhd, dyslexi, dyskalkuli, autism eller andra inlärningssvårigheter. En svårighet följs ofta av en annan. Av amerikanska barn som har fått diagnosen adhd har minst vart tredje även dyslexi och vart tionde dyskalkuli.

Inlärningssvårigheter har flera olika orsaker och finns, poängterar forskarna, även hos personer med hög intelligens. De beror dels på hjärnans utveckling, dels på genetiska och miljömässiga faktorer.

Det gör, skriver forskarna, att det inte är bäst att behandla personer med inlärningssvårigheter som en enhetlig grupp. Visserligen kan sådana metoder ha viss framgång, men de bästa resultaten uppnås genom att ta hänsyn till varje individs unika förutsättningar.

Med ökad förståelse för varje individs behov blir det lättare att skräddarsy utbildning. Forskarna ser därför ljust på modern teknik, som spel av olika slag, som ett sätt att individanpassa åtgärderna.

Anders

I det genomsnittliga klassrummet finns två eller tre elever som har inlärningssvårigheter. Sannolikheten ökar dessutom för att den som exempelvis har fått diagnosen dyslexi också har andra inlärningssvårigheter. Det visar en amerikansk forskarstudie publicerad i tidskriften Science.

Studien visar att en av tio har adhd, dyslexi, dyskalkuli, autism eller andra inlärningssvårigheter. En svårighet följs ofta av en annan. Av amerikanska barn som har fått diagnosen adhd har minst vart tredje även dyslexi och vart tionde dyskalkuli.

Inlärningssvårigheter har flera olika orsaker och finns, poängterar forskarna, även hos personer med hög intelligens. De beror dels på hjärnans utveckling, dels på genetiska och miljömässiga faktorer.

Det gör, skriver forskarna, att det inte är bäst att behandla personer med inlärningssvårigheter som en enhetlig grupp. Visserligen kan sådana metoder ha viss framgång, men de bästa resultaten uppnås genom att ta hänsyn till varje individs unika förutsättningar.

Med ökad förståelse för varje individs behov blir det lättare att skräddarsy utbildning. Forskarna ser därför ljust på modern teknik, som spel av olika slag, som ett sätt att individanpassa åtgärderna.

Anders