Socialt tryck ger annat språk
Den som siktar på högre utbildning anpassar sitt tal till de sociala förväntningar som är förknippade med utbildningen. Den som saknar intresse av att plugga på universitet behåller i stället i större utsträckning det lokala ungdomsspråket. Det visar en studie från Michigan State University publicerad i den vetenskapliga tidskriften Language Variation and Change.
På väg in i vuxenåldern utsätts tonåringar enligt lingvisten Suzanne Evans Wagner för ett språkligt grupptryck. Amerikanska gymnasieelever som siktar på att gå vidare till högre utbildning är ofta benägna att städa bort sådant som inte tillhör standardspråket.
I studien, där deltagarna var kvinnor från Philadelphia i åldern 16 till 19 år, visade det sig genom att de som avsåg att läsa på rikstäckande college eller universitet i större utsträckning uttalade hela ändelsen -ing (som i playing). Bland de deltagare som inte avsåg att plugga vidare eller tänkte göra det på lägre nivå föredrog majoriteten i stället uttalet -in än -ing (som i playin).
Detta beror enligt Suzanne Evans Wanger på att de som vill gå vidare till högre utbildning har en större beredskap för att anpassa språket till det som nationellt ses mer accepterat, än personer utan samma studieambitioner. För dem är det i stället viktigare att också i fortsättningen följa de lokala talspråksnormerna.
Anders
På väg in i vuxenåldern utsätts tonåringar enligt lingvisten Suzanne Evans Wagner för ett språkligt grupptryck. Amerikanska gymnasieelever som siktar på att gå vidare till högre utbildning är ofta benägna att städa bort sådant som inte tillhör standardspråket.
I studien, där deltagarna var kvinnor från Philadelphia i åldern 16 till 19 år, visade det sig genom att de som avsåg att läsa på rikstäckande college eller universitet i större utsträckning uttalade hela ändelsen -ing (som i playing). Bland de deltagare som inte avsåg att plugga vidare eller tänkte göra det på lägre nivå föredrog majoriteten i stället uttalet -in än -ing (som i playin).
Detta beror enligt Suzanne Evans Wanger på att de som vill gå vidare till högre utbildning har en större beredskap för att anpassa språket till det som nationellt ses mer accepterat, än personer utan samma studieambitioner. För dem är det i stället viktigare att också i fortsättningen följa de lokala talspråksnormerna.
Anders