Recepet för kreativitet är mix av nytt och gammalt

Om en idé ska framstå som kreativ är det viktigt att presentera den på rätt sätt. Receptet är en lagom blandning av nya och gamla flerordsuttryck.
Det är forskare vid Columbia Business School i New York som anser sig ha hittat metoden för att utveckla idéer som uppfattas som kreativa. De har både studerat en mängd förslag och det språk som användes för att presentera dem.
Slutsatsen är att valet av ord är av stor betydelse för hur en idé tas emot. En nog så god idé riskerar att klassas som ointressant om den inte presenteras på ett bra sätt. På samma sätt kan mindre originella idéer få ett mer positivt mottagande om de formuleras på rätt sätt.
Receptet består enligt forskarna av en mix av bekanta och innovativa uttryck. En idé som presenteras utan nya och oväntade uttryck väcker sällan stort intresse. Men förslaget som är förpackat i för många språkliga nymodigheter kan vara avskräckande.
En lagom dos av nya uttryck är forskarnas framgångsrecept. Oväntade ordkombinationer fångar läsarens uppmärksamhet. Och det behöver enligt forskarna inte handla om några särskilt avancerade språkliga uppfinningar. Den apputvecklare som talar om running calendar kan vara säker på att uppfattas som mer innovativ än den som talar om running steps.
Forskarna har även tagit fram en algoritm som bedömer kreativiteten i olika ordkombinationer. Detta verktyg kommer inom kort att vara tillgängligt på nätet för allmänheten.
Studien är publicerad i tidskriften Marketing Science.
Anders
Foto: Istockphoto
Om en idé ska framstå som kreativ är det viktigt att presentera den på rätt sätt. Receptet är en lagom blandning av nya och gamla flerordsuttryck.
Det är forskare vid Columbia Business School i New York som anser sig ha hittat metoden för att utveckla idéer som uppfattas som kreativa. De har både studerat en mängd förslag och det språk som användes för att presentera dem.
Slutsatsen är att valet av ord är av stor betydelse för hur en idé tas emot. En nog så god idé riskerar att klassas som ointressant om den inte presenteras på ett bra sätt. På samma sätt kan mindre originella idéer få ett mer positivt mottagande om de formuleras på rätt sätt.
Receptet består enligt forskarna av en mix av bekanta och innovativa uttryck. En idé som presenteras utan nya och oväntade uttryck väcker sällan stort intresse. Men förslaget som är förpackat i för många språkliga nymodigheter kan vara avskräckande.
En lagom dos av nya uttryck är forskarnas framgångsrecept. Oväntade ordkombinationer fångar läsarens uppmärksamhet. Och det behöver enligt forskarna inte handla om några särskilt avancerade språkliga uppfinningar. Den apputvecklare som talar om running calendar kan vara säker på att uppfattas som mer innovativ än den som talar om running steps.
Forskarna har även tagit fram en algoritm som bedömer kreativiteten i olika ordkombinationer. Detta verktyg kommer inom kort att vara tillgängligt på nätet för allmänheten.
Studien är publicerad i tidskriften Marketing Science.
Anders
Foto: Istockphoto