Mer lärarhandledning ger barn bättre läsförmåga

Text:

Barn som i skolan får mer individuell handledning blir betydligt bättre på att läsa. I klasser där eleverna får specialanpassade instruktioner av läraren lär sig nästan samtliga att läsa på en god nivå. Det visar en amerikansk studie publicerad i tidskriften Psychological Science.

Amerikanska forskare har i tre års tid studerat utvecklingen hos flera hundra elever i första till tredje klass på en skola i Florida. Elevunderlaget var blandat sett till etnicitet, bostadsort (i stad, förort eller på landet) och föräldrarnas ekonomi. Nästan hälften av eleverna i studien levde i hem som klassades som fattiga.

Hela 94 procent av de elever som fick individanpassad handledning under alla tre åren klarade de nationella kraven. En stor del av dem låg också klart över rikssnittet jämfört med nationella prov.

Eleverna fick inte bara skräddarsydda instruktioner från lärarna. Lärarna hade i sin tur hjälp av ett datorprogram som genom algoritmer tar fram de uppgifter som är lämpligast för varje elevs förmåga. I övrigt hade inte lärarna några andra särskilda resurser eller utbildningar för att just utveckla barnens läsförmåga.

Hos de elever som inte fick individuell handledning under alla tre åren var det bara 78 procent som uppfyllde de nationella målen. Forskarna hittade ett tydligt samband mellan mängden individanpassad undervisning och elevernas läsförmåga. Att få stöd i första klass visade sig vara klart viktigast. Men enbart stöd första året garanterade inte läsning på en god nivå i tredje klass.

Anders