Lockande namn får maten att smaka bättre
Fiskfilé eller saftig italiensk fiskfilé? På restaurangen faller vi lätt för rätter som verkar exotiska. Och vi tycker dessutom att de smakar bättre än när samma mat presenteras med mindre lockande namn.
Att kunna konsten att ge maträtter tilltalande namn kan vara avgörande i restaurangbranschen. Forskare vid Cornell University, USA, konstaterar i en studie att maträtter med förföriska namn både får oss att betala mer och uppleva att maten smakar bättre.
Forskarna har studerat restaurangbesökares val från 217 olika menyer. Rätternas namn visade sig ha stor betydelse för kundernas upplevelse av maten. Rätter kryddade med positiva adjektiv – som just saftig italiensk fiskfilé – sålde 28 procent mer än en vanlig fiskfilé. Gästerna kunde också tänka sig att betala 12 procent mer för rätten med det lockande namnet.
Rätter som på menyn presenterades i fetstil eller med avvikande färger ökade också i popularitet. Trots att många restauranger inte vill avbilda maten visade sig även fotografier vara ett enkelt sätt att få fart på försäljningen av en viss rätt.
Studien presenterades i tidskriften International Journal of Hospitality Management.
Anders