Här är Sveriges vassaste pennor och ögon!

Text:

Carina Bergfeldt, Aftonbladet, är Sveriges vassaste stilist. Årets språkgranskare är Gucki Ståhl, TT. Årets nyord är järnrörspolitiker, det vassaste löpet gjordes av Aftonbladet och den roligaste pressgrodan publicerades av SVT:s webb. Vinnarna utsågs i dag på Språkforum.

Årets stilist:

Foto: Pontus Orre, Aftonbladet.

Carina Bergfeldt, reporter Aftonbladet: För att hon med sin språkliga medvetenhet lyfter människors berättelser i såväl prestigefyllda reportage som i mer vardagliga uppdrag.

Årets språkgranskare:

Gucki Ståhl, TT: För att hon genom åren haft ett så stort genomslag och för att hon bryr sig lika mycket om att språket är korrekt som att det är begripligt.

Årets löpsedel:


Aftonbladet: En säljande löpsedel i ett klassiskt kvällstidningsämne. Formuleringen är kreativ och budskapet är tydligt. Löpsedeln förmedlar vad de flesta drömmer om: att gå ner i vikt utan att för stor insats. Nyheten fick stort genomslag i andra medier och blev en snackis långt utanför Aftonbladets läsekrets.

Årets nyord:

Järnrörspolitiker (24 procent av rösterna).

Årets groda:

Journalisterna är på svenska ambassaden. ”Tagit en pilsner och ätit blåbärsmuffins” Martin Schibbye: ”Det var mitt livs största misstag” (SVT).

Carina Bergfeldt, Aftonbladet, är Sveriges vassaste stilist. Årets språkgranskare är Gucki Ståhl, TT. Årets nyord är järnrörspolitiker, det vassaste löpet gjordes av Aftonbladet och den roligaste pressgrodan publicerades av SVT:s webb. Vinnarna utsågs i dag på Språkforum.

Årets stilist:

Foto: Pontus Orre, Aftonbladet.

Carina Bergfeldt, reporter Aftonbladet: För att hon med sin språkliga medvetenhet lyfter människors berättelser i såväl prestigefyllda reportage som i mer vardagliga uppdrag.

Årets språkgranskare:

Gucki Ståhl, TT: För att hon genom åren haft ett så stort genomslag och för att hon bryr sig lika mycket om att språket är korrekt som att det är begripligt.

Årets löpsedel:


Aftonbladet: En säljande löpsedel i ett klassiskt kvällstidningsämne. Formuleringen är kreativ och budskapet är tydligt. Löpsedeln förmedlar vad de flesta drömmer om: att gå ner i vikt utan att för stor insats. Nyheten fick stort genomslag i andra medier och blev en snackis långt utanför Aftonbladets läsekrets.

Årets nyord:

Järnrörspolitiker (24 procent av rösterna).

Årets groda:

Journalisterna är på svenska ambassaden. ”Tagit en pilsner och ätit blåbärsmuffins” Martin Schibbye: ”Det var mitt livs största misstag” (SVT).