Erfarenheter av språkförbistring i högskolan? Hjälp oss!

Text:

Våra studenter kan inte svenska var rubriken på en debattartikel i Upsala Nya Tidning där universitetslärare i historia slog larm om bristande språkkunskaper hos studenterna. Många stavfel, svårt att följa skriftliga instruktioner och dålig ordförståelse var några utbredda brister som lärarna tog upp i artikeln.

Debatten gick vidare med en artikel i Universitetsläraren, där Ebba Lisberg Jensen berättade att hon som lektor vid Malmö högskola ofta mötte liknande problem. Hon talade om ett "kognitivt glapp" och risken för en högskola som snart inte vågar ge studenterna intellektuella utmaningar. Ämnet har också diskuterats i TV4, SVT, SR och SR igen.

Men hur ligger det egentligen till? Har kunskaperna i svenska blivit sämre och i så fall hur mycket? Är larmrapporterna överdrivna eller inte representativa? Finns det brister hos lärarna eller andra förklaringar?

Vi ska försöka reda ut hur det står till i en artikel i Språktidningen i höst. Vi behöver din hjälp! Har du, som lärare eller student, egna erfarenheter eller reflektioner om språkets roll i undervisningen mejla oss gärna på redaktionen@spraktidningen.se.

Anders