Böcker utan text kan ge barn mer språk

Text:

Barn i koltåldern får ta del av mer avancerat språk när de läser bilderböcker tillsammans med föräldrarna än när barnböckerna innehåller enkla texter. Föräldrarnas prat under läsningen underlättar därför barnets läsutveckling. Det skriver kanadensiska forskare i en studie publicerad i First Language.

I testet fick 25 mammor läsa tillsammans med sina barn. De observerades vid två tillfällen – ena gången läste de en bilderbok helt utan text, andra gången en bok med bilder och enkla texter avsedda att utöka barnets ordförråd.

Under läsningen av bilderboken talade mammorna ofta fritt utifrån bilderna. Om en bild föreställde en ekorre kunde mamman till exempel fråga om barnet mindes när de senast såg en ekorre tillsammans eller om barnet kunde gissa vad ekorren skulle göra härnäst. Barnet kom därmed i kontakt med avancerat språk i en dialog med föräldern.

När de läste boken avsedd att utöka ordförrådet pekade däremot mamman ofta bara på föremålet på bilden, uttalade substantivet och gick sedan snart vidare till nästa sida. När bokens syfte var att fylla på ordförrådet var det snarare så att barnet gick miste om dialogen med mamman.

Forskarnas slutsats är att även till synes enkla böcker kan göra så att barn kommer i kontakt med avancerat språk. Detta sägs i sin tur underlätta barnets läsutveckling.

Anders

Barn i koltåldern får ta del av mer avancerat språk när de läser bilderböcker tillsammans med föräldrarna än när barnböckerna innehåller enkla texter. Föräldrarnas prat under läsningen underlättar därför barnets läsutveckling. Det skriver kanadensiska forskare i en studie publicerad i First Language.

I testet fick 25 mammor läsa tillsammans med sina barn. De observerades vid två tillfällen – ena gången läste de en bilderbok helt utan text, andra gången en bok med bilder och enkla texter avsedda att utöka barnets ordförråd.

Under läsningen av bilderboken talade mammorna ofta fritt utifrån bilderna. Om en bild föreställde en ekorre kunde mamman till exempel fråga om barnet mindes när de senast såg en ekorre tillsammans eller om barnet kunde gissa vad ekorren skulle göra härnäst. Barnet kom därmed i kontakt med avancerat språk i en dialog med föräldern.

När de läste boken avsedd att utöka ordförrådet pekade däremot mamman ofta bara på föremålet på bilden, uttalade substantivet och gick sedan snart vidare till nästa sida. När bokens syfte var att fylla på ordförrådet var det snarare så att barnet gick miste om dialogen med mamman.

Forskarnas slutsats är att även till synes enkla böcker kan göra så att barn kommer i kontakt med avancerat språk. Detta sägs i sin tur underlätta barnets läsutveckling.

Anders