Ännu en ogooglebar dag
[[{"type":"media","view_mode":"media_original","fid":"1937","attributes":{"alt":"","attributes":" media-image width: 520px; height: 735px; ","class":"media-image","style":"width: 520px; height: 735px; ","title":"","typeof":"foaf:Image","wysiwyg":"1"}}]]
Googles försök att få stopp på ogooglebar tycks onekligen ha fått motsatt effekt. Från att i förrgår ha varit ett adjektiv som få hört i samband med annat än Språkrådets årliga nyordslista till ett svenskt ord som i går diskuterades i medier över hela världen. Den spridningen hade knappast varit möjlig utan Googles hjälp.
Med mottot Don't be evil har Google framgångsrikt skapat en bild av ett företag med användaren i fokus. Genom att skicka jurister på Språkrådet förvandlades Google plötsligt till en utvecklingsfientlig och kompromissovillig varumärkesdinosaurie med samma känsla för sin samtid som när musikindustrin försökte bannlysa kassettbandet.
Google har så klart sitt varumärke. Men kontrollen över det ligger inte enbart i händerna på patentjurister. Om språkanvändarna vill degenerera Googles varumärke spelar det ingen roll hur många hotfulla brev företaget skickar.
Redan i dag är Google på väg att förlora kontrollen. På nätet går det, till exempel genom Google, att hitta mängder med belägg på googla men där användaren nyttjar en annan sökmotor. Är dessa användare nästa mål för företagets jurister? Google länkar själv till bevis för att beteendet existerar – ändå påstår företaget och dess jurister motsatsen. Att googla är nämligen en så speciell företeelse att den bara kan utföras genom Google, menar företaget. Förklara det för den som använder Duck Duck Go, Yahoo eller Bing och ändå vid en sökning får beskedet att Sveriges huvudstad heter Stockholm.
Varumärket är – sett till verbet googla – redan degenererat. Google kan antingen klappa sig på axeln för att ha skapat något som fått ett så enormt genomslag att namnet blivit generiskt, eller fortsätta att slåss mot väderkvarnarna.
Här är en del av det som skrivits om ogooglebar under det senaste dygnet:
Kritikstorm mot sökjätten: "Pinsamt, Google!" (Dagens Media)
Peter Englund om Googles försök att stoppa ogooglebar (Resumé)
Läjesbon Eriks ord fick jätten Google att se rött (Hallands Nyheter)
Varför orsakade ogooglebar ett sådant rabalder? Språktidningens Patrik Hadenius i TV4
Och den som redan tröttnat på ogooglebar kan i stället använda synonymen agooglisk.
Anders