Guide till ton och tolerans på nätet

Text: Anders Svensson

Språket i sociala medier

Ingrid Herbert och Helena Englund Hjalmarsson (Prodicta)

Att arbetslinjen är invandrare som torkar bajs, och att applåderande socialdemokrater med utländsk bakgrund kan kallas klappturkar, är ett par exempel på hur lätt det är att hamna snett i sociala medier. Ett klavertramp sprids blixtsnabbt och lämnar ett digitalt avtryck som kanske aldrig försvinner. Detta har några av de politiska partiernas experter på sociala medier fått erfara – trots att de naturligtvis borde veta bättre.

Språket i sociala medier behandlar nätets språkliga och innehållsliga fallgropar. Boken guidar till korta och effektiva texter, rätt tonläge och lagom stilnivå. Och den uppmanar till tolerans – den som representerar ett företag eller en myndighet bör med en ängels tålamod avstå från att nappa på provokationer, kommentera språkfel eller påpeka andra brister hos andra användare. Det gäller nämligen också, skriver Ingrid Herbert och Helena Englund Hjalmarsson, att klura ut vad som är syftet med närvaron på nätet. Boken riktar sig främst till organisationer, men även för privatpersoner finns här mycket matnyttigt. Råd som att besvara även kritiska kommentarer, att publicera regelbundet och att inte efterhandscensurera inlägg är lika relevanta även för fritidsanvändare.