Rubrikerna som kan göra under
Underskatta inte underrubrikernas betydelse.
När du skriver en text för att informera eller rapportera om något, så vill du troligen göra allt för att nå fram till dina läsare. Då är innehållsrika underrubriker ett jättebra verktyg. De passar inte i alla texter, men är verkligen effektiva om dina läsare behöver överblick, är stressade eller inte helt motiverade att läsa.
Underrubriker fyller flera viktiga funktioner. De kan bland annat bryta upp en kompakt text och därmed bjuda in till läsning, eftersom layouten blir luftigare. Dessutom får läsarna fler lockande ingångar till texten. Men med underrubriker gör du inte bara något för formen och läsarnas intresse. Du gör det också lättare för läsarna att ta till sig det du skriver.
En självklar sak med underrubriker är att de hjälper läsarna att orientera sig i texten och hitta svar på sina frågor. Du kan jämföra med skyltarna i en matvaruaffär, de där som brukar hänga över hyllorna eller peka in i olika gångar. De underlättar för dig när du ska handla, eller hur? Där det står Bakartiklar förstår du att det finns mjöl, och står det Rengöring så kan du börja leta i hyllan efter fönsterputsmedel. Med underrubriker är det likadant – du kan visa läsarna var de hittar det de söker.
Det finns underrubriker som återkommer i många texter av samma typ. Du kanske känner igen dem från kokböcker: Förberedelser, Ingredienser, Gör så här, eller från uppsatser och rapporter: Bakgrund, Metod, Resultat. Den sortens underrubriker hjälper till att visa var viss information finns, och följer ofta en välkänd struktur. En styrka är att läsarna känner igen sig från text till text och lätt kan hoppa till det avsnitt som är mest intressant för stunden.
Men du kan göra mycket mer med underrubriker än att visa var något finns i texten. Du kan också använda dem för att avslöja vad innehållet faktiskt är.
Tänk dig att du skriver ett mejl till kollegerna om en utflykt som du arrangerar. Först skriver du kanske kort vart ni ska, vad ni ska göra och när allt det trevliga äger rum. Sedan lägger du in underrubriken Anmälan, så att alla lätt ska hitta den informationen. Eller? Ännu tydligare vore att formulera det viktiga redan i underrubriken: Anmäl dig senast 3 februari. Då är det ju fler som ser det!
En annan situation: Föreställ dig en anslagstavla, kanske i ditt trapphus, i en skola eller på en annan plats där du och många andra nås av information. Där ser du nog rubriker som Viktig information och Friluftsdagen. Kanske känner du att du bör läsa hela texten, för att ta reda på om det är något som berör dig. Men visst skulle det underlätta om rubrikerna i stället hade varit Trappstädningen flyttad till onsdagar och Vill du hjälpa till på friluftsdagen?
När du skriver innehållsrika underrubriker ökar du chansen att tydligt föra fram vad du vill säga. Och en sådan underrubrik består av mer än ett ord. Du behöver helt enkelt flera ord för att kunna avslöja innehållet och sammanfatta det viktiga. Underrubriken kan med fördel vara en hel mening, och för variationen kan du varva påståenden med uppmaningar och frågor.
Många texter vinner på att ha utförliga underrubriker. I långa informativa texter behövs de definitivt, för att ge läsarna bättre överblick. Du tillgodoser då också behoven hos olika läsartyper, till exempel skumläsarna. Även de kan ju få en god uppfattning om vad texten handlar om, när du lyfter fram det viktigaste i underrubriker.
Fylliga underrubriker kan vara till nytta även i texter på bara en sida, som i ett mejl där du vill att mottagarna snabbt ska förstå ditt budskap och vad de ska göra när de har läst. Och om du skriver webbtexter är underrubriker faktiskt helt oumbärliga – på webben är läsarna ofta väldigt otåliga, och vill genast förstå att det de söker finns på just den sida de är på. Annars lämnar de sidan och provar lyckan hos någon annan.
Så: Använd underrubriker nästa gång du har något viktigt att berätta – jag lovar att läsarna kommer att uppskatta din hjälp.