Veckans nyord: originaljournalistik

Text:

Originaljournalistik lyfts allt oftare fram som ett sätt att vinna läsare. Det rör sig dessutom om ett branschuttryck som är på väg in i allmänspråket.

När medier konkurrerar om publikens tid beskrivs originaljournalistik som ett viktigt konkurrensmedel. Det kan handla om allt från egna nyheter, granskningar och avslöjanden till reportage, krönikor eller analyser som ger nya perspektiv. Originaljournalistik är helt enkelt det som publiken – åtminstone inte direkt – kan hitta i andra medier. Traditionell nyhetsrapportering om brott, olyckor och andra händelser betraktas inte som originaljournalistik – och inte heller material som kommer från nyhetsbyråer.

Men det dröjer sällan länge innan andra redaktioner tar upp ett avslöjande som gjorts av en konkurrent. Originaljournalistik som hos källan bara är tillgänglig för prenumeranter kan i bearbetad form snart finnas kostnadsfritt i andra medier. Det här är något som de senaste åren har debatterats flitigt i branschen.

Originaljournalistik är belagt i svenskan sedan 2003. Då var det Dagens Nyheters dåvarande chefredaktör Jan Wifstrand som i en debatt på Publicistklubben efterlyste mer originaljournalistik från den egna tidningen.

Dagens Nyheter talar fortfarande mycket om originaljournalistik. Tidigare i år kom beskedet om att tidningen öppnar en redaktion i Göteborg. Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef, kommenterade satsningen i Göteborgs-Posten:

Vikten av originaljournalistik blir allt större, och då måste man vara på plats. Det är uppenbart att vi inte bevakat Göteborgsregionen tillräckligt bra, säger Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef på DN.

När Gefle Dagblad införde betalvägg skrev dåvarande chefredaktören Anna Gullberg att det var nödvändigt att ta betalt på nätet:

Gefle Dagblad vill nämligen fortsätta att leverera originaljournalistik som gör skillnad. Vi vill att alla som bor och verkar i Gästrikland ska ha en oberoende granskare av makten. För det krävs att vi har läsarna med oss, det kostar nämligen att göra kvalificerad journalistik.

Länge var originaljournalistik ett ord som användes i branschen. Användningen har ökat de senaste åren – och ordet har också tagit steget in i allmänspråket. Nu använder medier ordet originaljournalistik när de försöker locka fler betalande kunder.

Anders

Foto: Pixabay