Svag utveckling av svenskan

På högstadiet blir attityderna till att läsa svenska mer negativa. Det visar Eero Talonen i en avhandling där han följer finskspråkiga elever som studerar svenska som andra språk.

Text:

Bild: Istockphoto

Attityderna till att läsa svenska blir alltmer negativa på högstadiet. Samtidigt utvecklas språkförmågan i många fall bara marginellt. Det visar en avhandling vid Uleåborgs universitet.

Det är Eero Talonen som har följt ­finsk­språkiga elever som studerar svenska som andra språk i finländska skolor. Han kon­staterar att övervägande positiva attityder till svenska i års­kurs sju har försämrats när eleverna går i nionde klass. Möjligen återspeglas attityderna i kun­skaps­­nivån. Många elever har svag eller närmast obefint­lig muntlig förmåga i nian. Flickor klarar sig bättre än pojkar när det gäller skriftliga tester av ordförrådet.

Attityderna till att läsa svenska blir alltmer negativa på högstadiet. Samtidigt utvecklas språkförmågan i många fall bara marginellt. Det visar en avhandling vid Uleåborgs universitet.

Det är Eero Talonen som har följt ­finsk­språkiga elever som studerar svenska som andra språk i finländska skolor. Han kon­staterar att övervägande positiva attityder till svenska i års­kurs sju har försämrats när eleverna går i nionde klass. Möjligen återspeglas attityderna i kun­skaps­­nivån. Många elever har svag eller närmast obefint­lig muntlig förmåga i nian. Flickor klarar sig bättre än pojkar när det gäller skriftliga tester av ordförrådet.