Svag utveckling av svenskan
På högstadiet blir attityderna till att läsa svenska mer negativa. Det visar Eero Talonen i en avhandling där han följer finskspråkiga elever som studerar svenska som andra språk.

Bild: Istockphoto
Attityderna till att läsa svenska blir alltmer negativa på högstadiet. Samtidigt utvecklas språkförmågan i många fall bara marginellt. Det visar en avhandling vid Uleåborgs universitet.
Det är Eero Talonen som har följt finskspråkiga elever som studerar svenska som andra språk i finländska skolor. Han konstaterar att övervägande positiva attityder till svenska i årskurs sju har försämrats när eleverna går i nionde klass. Möjligen återspeglas attityderna i kunskapsnivån. Många elever har svag eller närmast obefintlig muntlig förmåga i nian. Flickor klarar sig bättre än pojkar när det gäller skriftliga tester av ordförrådet.
Attityderna till att läsa svenska blir alltmer negativa på högstadiet. Samtidigt utvecklas språkförmågan i många fall bara marginellt. Det visar en avhandling vid Uleåborgs universitet.
Det är Eero Talonen som har följt finskspråkiga elever som studerar svenska som andra språk i finländska skolor. Han konstaterar att övervägande positiva attityder till svenska i årskurs sju har försämrats när eleverna går i nionde klass. Möjligen återspeglas attityderna i kunskapsnivån. Många elever har svag eller närmast obefintlig muntlig förmåga i nian. Flickor klarar sig bättre än pojkar när det gäller skriftliga tester av ordförrådet.