Tydlig tagg samlar alla inlägg

Text: Johanna Karlsson

Om man vill att ett inlägg på Twitter, en tweet, enkelt ska kunna hittas av andra, kan man hashtagga, eller tagga, med hjälp av tecknet #. Detta för att skapa en hashtagg, eller bara tagg, en sorts etikett på inlägget. Skriver jag om Språktidningen kan jag till exempel tagga med #språktidningen. Därefter räcker det om jag eller andra twittrare klickar på #språktidningen för att komma till alla inlägg som handlar om just Språktidningen.
Man väljer själv tagg, men det är en hel vetenskap att göra rätt. Taggen bör vara tydlig, så att det inte är någon tvekan om ämnet. Dessutom bör den vara kort. Ett inlägg på Twitter måste hålla sig inom 140 tecken, och varje bokstav är dyr. Taggen #språktidningen är således mindre lämplig. Kanske man kortar den till #språk, men då är risken att den blir för bred.
Matskribenten Lisa Förare Winbladh har valt taggen #frl för den frågelåda hon har varje torsdag. Taggen är svår att lista ut om man inte känner till hennes frågelåda, men den är kort och välspridd. Välspridd är även taggen #prataomdet som används för att debattera sexuella gränser. Även om den består av 10 tecken, är taggen lyckad, eftersom det är svårt att missuppfatta den. De flesta som debatterar på #prataomdet skriver också fler än ett inlägg. Alla de olika varianter av #esc2011 som användes i samband med Eurovision song contest var korta och svåra att missuppfatta. Problemet med dem var i stället att det inte fanns någon enighet om vilken tagg som skulle användas. En av poängerna med hashtaggar är ju att man enkelt ska kunna hitta alla inlägg som skrivs om ett visst ämne.
Den bästa hashtaggen skapar du alltså genom att vara tydlig, använda så få tecken som möjligt och se till att så många som möjligt vet exakt vilken tagg de ska använda.