ABB vill stoppa ABB
Anders Behring Breivik, en man bosatt på Østlandet utan någon som helst koppling till den misstänkte massmördaren med samma namn, beskrev känslan dagarna efter terrordåden i Oslo och på Utøya som att vakna upp och plötsligt heta Adolf Hitler. Namnet Anders rasade också rejält i popularitet hos nyblivna föräldrar. Innan attentaten fick 0,3 procent av nyfödda norska pojkar namnet Anders. Efter dåden sjönk andelen till 0,1 procent.
Även företag har reagerat negativt på att förknippas med Anders Behring Breivik. Lacoste ogillade att han uppträdde inför rätten i deras kläder. En rekommendation från Anders Behring Breivik riskerade att stöta bort kunder.
I sociala medier och tidningsartiklar förkortas Anders Behring Breivik ibland ABB, något som inte uppskattas av teknikjätten med samma namn. Företagets informationsdirektör i Norge, Helene Gunther Merg, säger i Stavanger Aftenblad att ABB efter påstötningar från den internationella bolagsledningen har diskuterat kopplingen till Anders Behring Breivik. Hon berättar att ledningen övervägt att vända sig till medierna för att uppmana dem att undvika förkortningen ABB för Anders Behring Breivik, men avstått. I synnerhet inom sociala medier som Twitter tror Helene Gunther Merg att det hade varit oerhört svårt att få gehör för företagets åsikter.
Stavanger Aftenblad har även talat med pr- och varumärkesexperter. De tror inte att ABB:s varumärke riskerar att försämras på grund av att det kan associeras till Anders Behring Breivik.
Håvard Hansen, professor vid Universitetet i Stavanger, säger till tidningen att problemet hade varit större om ABB hade riktat sig mot privatkunder på samma sätt som Lacoste. Avståndet mellan Anders Behring Breivik och Lacoste bedöms dessutom vara närmare, vilket kan få vissa konsumenter att undvika märket för att på så sätt ta ställning mot honom.
Här kan du läsa mer om hur namnet Anders minskade i popularitet efter terrordåden.
Anders