Läsning kan vara lösningen i matte

Text:

I december redovisades resultatet för Pisaundersökningen 2015. Enligt denna internationella studie har svenska 15-åringars kunskaper i matematik ökat sedan den senaste mätningen ägde rum 2012. Då presterade eleverna långt under genomsnittet, nu ligger de mitt på. En av orsakerna till den positiva vändningen kan faktiskt vara de senaste årens många pedagogiska satsningar på barns läsning.

Anneli Dyrvold är forskare i matemikens didaktik vid Umeå universitet. Hon har studerat metoder och resultat i tidigare Pisaundersökningar, och konstaterar att elever i testerna ofta möter ord som sällan eller aldrig förekommer i svenska matteböcker .

I undervisningen i matematik läggs det enligt Anneli Dyrvold liten vikt vid att utveckla matematisk läsförmåga. Elever får lära sig det matematiska språket i samma takt som uppgifternas svårighetsgrad stiger. Men det fungerar inte för alla. Många lyckas inte fullt ut förstå instruktionerna i räkneuppgifterna, eftersom de innehåller ord som de inte förstår

Kanske har denna insikt nu slagit igenom i den svenska skolan och därmed bidragit till ett kunskapslyft i matematik.