Veckans nyord: trollfabrik

Text:

trollfabriken arbetar propagandatroll som ingår i en trollarmé. De får betalt för att med olika identiteter pumpa ut uppdragsgivarens åsikter i sociala medier. Syftet är att skapa bilden av en kraftig opinion.

På nätet kan vem som helst bilda opinion. Den som använder sig av olika användarnamn och identiteter kan dessutom får det att framstå som att många ställer sig bakom en åsikt. Så arbetar exempelvis ryska staten.

Dagens Nyheter berättade nyligen om hur ett företag i Sankt Petersburg fungerar som central för en verksamhet som i princip går ut på att hylla den ryske presidenten Vladimir Putin och att smutskasta USA och Ukraina. De anställda sprider Putins ståndpunkter och världsbild genom inlägg och kommentarer i sociala medier. Verksamheten är dock hemlig:

Flera ryska oberoende medier har undersökt Internet issledovanija. Den lokala affärstidningen Delovoj Peterburg har avslöjat att företaget förutom trollfabriken även ligger bakom ett antal fejkade ukrainska nyhetssajter som pumpar ut proryskt vinklade nyheter utan egna journalister på plats i Ukraina.

Den här typen av påverkansoperationer riktas både mot Ryssland och mot utlandet. Örnsköldsviks Allehanda rapporterar att den som på nätet skriver något negativt om Ryssland eller Vladimir Putin riskerar att bombarderas av kommentarer producerade av avlönade propagandatroll:

På twitter finns konton på google-svenska som ger sig in i debatten och förmedlar Putins alternativa världsbild. De anställda i trollfabriken har enligt Buzzfeed uppgift att posta 50 länkar samt hålla igång tio twitterkonton och sex facebookprofiler för spridandet. En annan avdelning ägnar sig åt att skriva artiklar. Det låter som science fiction men är inte det.

I Göteborgs-Posten beskrivs fenomenet som ett led i ett kallt krig som utkämpas på nätet:

En trollfabrik i St Petersburg? Detta fantasikittlande fenomen har DN och Sydsvenskan beskrivit de senaste dagarna. Aktiviteterna på fabriken bör på intet sätt att förväxlas med tomtens verkstad. Det handlar om att bygga och driva en nätorienterad propagandamaskin. De enskilda arbetarna är så kallade ”nättroll”– det vill säga de producerar i hög hastighet fejkade kommentarer och bloggar. Allt för att påverka opinionen inom och utom Ryssland.

Anders

Foto: Istockphoto

trollfabriken arbetar propagandatroll som ingår i en trollarmé. De får betalt för att med olika identiteter pumpa ut uppdragsgivarens åsikter i sociala medier. Syftet är att skapa bilden av en kraftig opinion.

På nätet kan vem som helst bilda opinion. Den som använder sig av olika användarnamn och identiteter kan dessutom får det att framstå som att många ställer sig bakom en åsikt. Så arbetar exempelvis ryska staten.

Dagens Nyheter berättade nyligen om hur ett företag i Sankt Petersburg fungerar som central för en verksamhet som i princip går ut på att hylla den ryske presidenten Vladimir Putin och att smutskasta USA och Ukraina. De anställda sprider Putins ståndpunkter och världsbild genom inlägg och kommentarer i sociala medier. Verksamheten är dock hemlig:

Flera ryska oberoende medier har undersökt Internet issledovanija. Den lokala affärstidningen Delovoj Peterburg har avslöjat att företaget förutom trollfabriken även ligger bakom ett antal fejkade ukrainska nyhetssajter som pumpar ut proryskt vinklade nyheter utan egna journalister på plats i Ukraina.

Den här typen av påverkansoperationer riktas både mot Ryssland och mot utlandet. Örnsköldsviks Allehanda rapporterar att den som på nätet skriver något negativt om Ryssland eller Vladimir Putin riskerar att bombarderas av kommentarer producerade av avlönade propagandatroll:

På twitter finns konton på google-svenska som ger sig in i debatten och förmedlar Putins alternativa världsbild. De anställda i trollfabriken har enligt Buzzfeed uppgift att posta 50 länkar samt hålla igång tio twitterkonton och sex facebookprofiler för spridandet. En annan avdelning ägnar sig åt att skriva artiklar. Det låter som science fiction men är inte det.

I Göteborgs-Posten beskrivs fenomenet som ett led i ett kallt krig som utkämpas på nätet:

En trollfabrik i St Petersburg? Detta fantasikittlande fenomen har DN och Sydsvenskan beskrivit de senaste dagarna. Aktiviteterna på fabriken bör på intet sätt att förväxlas med tomtens verkstad. Det handlar om att bygga och driva en nätorienterad propagandamaskin. De enskilda arbetarna är så kallade ”nättroll”– det vill säga de producerar i hög hastighet fejkade kommentarer och bloggar. Allt för att påverka opinionen inom och utom Ryssland.

Anders

Foto: Istockphoto