Veckans nyord: röstrobot

Mitt under brinnande melodifestival – där Sanna Nielsen så småningom segrade – kunde Sveriges Radio berätta att det med hjälp av ett datorprogram gick att massrösta på tävlingsbidrag. På detta sätt hade åtminstone personerna bakom ett bidrag försökt köpa sig vidare till final. Avslöjandet av hur enkelt det var att konstruera en röstrobot fick festivalledningen att ändra reglerna.
Under sex lördagar varje vår sitter hundratusentals svenskar framför tv:n och knappar in numret på sina favoritlåtar för att ge dem ett lyft i Melodifestivalen. Det har visserligen tidigare gått rykten om att skivbolag anlitat teletjänstcentraler för att ringa och massrösta på ett visst bidrag, men nu fanns det för första gången bevis för ohederliga metoder.
Med ett telefonväxelprogram gick det att ringa in flera hundra röster åt gången. Mannen bakom programmet sade till Sveriges Radio att syftet inte var att påverka tävlingen, utan enbart att visa att telefonröstningen gick att manipulera genom ett storskaligt röstfusk. Vid ett tillfälle ska han också ha sålt tjänsten till en artist som köpte 2 500 röster.
Efter avslöjandet ändrade Sveriges Television Melodifestivalens regler. Ett förbud mot att köpa röster i kommersiellt syfte infördes. I Expressen skrev Anders Nunstedt att uppgifterna var besvärande för tävlingen:
Avslöjandet om att en röstrobot lassat in röster i festivalen för att påverka resultatet är direkt pinsamt för Melodifestivalen. Dessutom sätter det i gång en rad spekulationer. Vad är det som säger att detta är första och enda gången? Absolut ingenting.
I Svenska Dagbladet nämnde Harry Amster röstroboten som ett av de negativa inslagen i årets tävling:
Det har varit många öppna mål: Röstroboten, fallande tittarsiffror, programledare som inte lyckas med humorn.
Även Aftonbladet skrev om röstroboten i samband med andra bakslag för Melodifestivalen:
Förra veckan skakades Melodifestivalen av avslöjanden om röstrobotar. Nu kommer nästa kris: tittartapp på över 400 000 personer mellan Andra chansen och deltävling 4.
Också röstningsrobot användes för att beskriva telefonväxelprogrammet som möjliggjorde massröstning. Ordet förekom i bland annat Ny Teknik och Metro.
Anders
Foto: Magnus Liam Karlsson/SVT
Mitt under brinnande melodifestival – där Sanna Nielsen så småningom segrade – kunde Sveriges Radio berätta att det med hjälp av ett datorprogram gick att massrösta på tävlingsbidrag. På detta sätt hade åtminstone personerna bakom ett bidrag försökt köpa sig vidare till final. Avslöjandet av hur enkelt det var att konstruera en röstrobot fick festivalledningen att ändra reglerna.
Under sex lördagar varje vår sitter hundratusentals svenskar framför tv:n och knappar in numret på sina favoritlåtar för att ge dem ett lyft i Melodifestivalen. Det har visserligen tidigare gått rykten om att skivbolag anlitat teletjänstcentraler för att ringa och massrösta på ett visst bidrag, men nu fanns det för första gången bevis för ohederliga metoder.
Med ett telefonväxelprogram gick det att ringa in flera hundra röster åt gången. Mannen bakom programmet sade till Sveriges Radio att syftet inte var att påverka tävlingen, utan enbart att visa att telefonröstningen gick att manipulera genom ett storskaligt röstfusk. Vid ett tillfälle ska han också ha sålt tjänsten till en artist som köpte 2 500 röster.
Efter avslöjandet ändrade Sveriges Television Melodifestivalens regler. Ett förbud mot att köpa röster i kommersiellt syfte infördes. I Expressen skrev Anders Nunstedt att uppgifterna var besvärande för tävlingen:
Avslöjandet om att en röstrobot lassat in röster i festivalen för att påverka resultatet är direkt pinsamt för Melodifestivalen. Dessutom sätter det i gång en rad spekulationer. Vad är det som säger att detta är första och enda gången? Absolut ingenting.
I Svenska Dagbladet nämnde Harry Amster röstroboten som ett av de negativa inslagen i årets tävling:
Det har varit många öppna mål: Röstroboten, fallande tittarsiffror, programledare som inte lyckas med humorn.
Även Aftonbladet skrev om röstroboten i samband med andra bakslag för Melodifestivalen:
Förra veckan skakades Melodifestivalen av avslöjanden om röstrobotar. Nu kommer nästa kris: tittartapp på över 400 000 personer mellan Andra chansen och deltävling 4.
Också röstningsrobot användes för att beskriva telefonväxelprogrammet som möjliggjorde massröstning. Ordet förekom i bland annat Ny Teknik och Metro.
Anders
Foto: Magnus Liam Karlsson/SVT