Veckans nyord: platsism
Inte sällan förknippas artister med en viss geografisk plats. Särskilt vanligt är det kanske inom hiphop. Under hösten utkommer biografier om tre svenska rappare – och för samtliga spelar platsen en avgörande roll som identitetsmarkör. Fenomenet kallas platsism.
I The Latin Kings rappade Douglas ”Dogge Doggelito” León om norra Botkyrka i allmänhet och Alby i synnerhet. När Ken Rings stjärna stod som lägst på himlen sålde han sina skivor i servicebutiker i Hässelby gård. Och Ison Glasgow (bilden) i duon Ison & Fille är intimt förknippad med Bredäng. Nyligen diskuterades i Sveriges Radio de tre rapparnas platsism, platsens betydelse för deras identitet och skapande.
Inom hiphop talas det ofta om orten och ortare i stället för förorten och förortsbor. Orten är i sin tur ofta kopplad till platsism. I Svenska Dagbladet ger Ove Sernhede, professor i socialt arbete vid Göteborgs universitet, följande beskrivning av begreppet:
Segregationen föder en platsism som innebär att platsen där du bor blivit alltmer avgörande som markör för vem du är. Den som är hänvisad till en stigmatiserad adress är stämplad som förlorare innan korten ens är synade. Många uppfattar sig själva som instängda i den egna förorten, utan utbildning, utan framtid och utan hopp. Den frustration detta leder till späds på av diskriminering, av det man uppfattar som polistrakasserier och en av vrede infärgad sorg över att se hur föräldrarna behandlas.
Platsism är belagt i svenskan sedan 2008. Enligt en recension i tidskriften Kommunal ekonomi och politik har ordet introducerats av forskaren Adiam Tedros:
Adiam Tedros introducerar begreppet ”platsism” för den diskurs som konstruerar ett politiskt problem med utgångspunkt i den plats på vilken problemet manifesteras, snarare än till andra strukturella och individuella faktorer.
Anders
Foto: Casia Bromberg/Brombergs förlag