Veckans nyord: cykelmotorväg
Långt ifrån alla nyord gör språkvårdarna glada. Ett sådant är cykelmotorväg. Allt oftare byggs cykelvägar där syftet är att trafiken ska flyta så smidigt som möjligt. Men som benämning finns det många som anser att cykelmotorväg har en rejäl uppförsbacke framför sig.
En cykelmotorväg har lånat några av motorvägens kännetecken. Där finns skilda körbanor och planskilda korsningar. Trots försöket att efterlikna motorväg är benämningen svårsmält. En cykel definieras nämligen i Nationalencyklopedin som 'fordon med traditionellt två hjul efter varandra samt tramp- eller vevanordning som framdrivs med muskelkraft'.
Förslag på cykelmotorvägar har lagts i flera av landets kommuner. En tidning som har brottats med ordet är Sydsvenskan, där språkvårdaren Ingrid Fredriksson skriver att tidningen valt att i stället använda supercykelväg. Förebilden är engelskans super cyclehighway. När det i kommunfullmäktige i Lund lades ett förslag om att bygga en cykelmotorväg använde Miljöpartiet cykelhighway. Ingrid Fredriksson skriver att Sydsvenskans val inte varit helt enkelt:
Det ord vi har fastnat för i dag ärsupercykelväg, inte för att det är en fantastisk sammansättning utan för att det används av sakkunniga och är ett ord som har potential att bli en term eller åtminstone ett ord med klar definition. Den är en cykelväg som har motorvägsstandard såtillvida att att den har skilda körbanor och saknar korsningar i samma plan. ... Till alla som i likhet med flera arbetskamrater i dag tycker att supercykelväg låter som en väg för supercyklar säger jag: Tänk om. Kärnan i ordet är så klart inte fordonet utan vägen, så håll ihop cykelväg och låt det förstärkande förledet super- visa vägen.
Än så länge används cykelmotorväg ganska ofta. Sveriges Radio rapporterar om ett förslag att bygga om väg 255 till en sådan:
Gör om gamla Stockholmsvägen mellan Uppsala och Märsta till en cykelmotorväg, som i första hand är till för cyklister. Det förslaget lanseras nu av Folkpartiets kommunalråd i Uppsala Mohamad Hassan.
I Länstidningen Södertälje uppmanar folkpartisten Mats Siljebrand i en debattartikel Miljöpartiet att satsa mer på cyklister:
Kommunen måste dra på den gröna ledartröjan och ta ansvar för resenärer som hellre kör med muskelkraft än förbränningsmotor. Det handlar om aktuella kartor, tydlig skyltning, väderskyddade parkeringar för tvåhjulingar, stationer för luftning av ringarna och framför allt snabba gång- och cykelvägar – med gräddfiler för halkbekämpning och sandsopning. Men hur tänkte tekniska nämndens ordförande Ewa Lofvar Konradsson (MP), som inte tog tillfället i akt att samordna Södertäljes första ”cykelmotorväg” i innerstaden med upprustningen av Oxbacksleden?
Andra som har brottats med cykelmotorvägar är Trafikverket och Sveriges Kommuner och Landsting. Trafikverket skriver att de tillsammans valt att tala om snabba cykelstråk:
Cykelstråk som förbinder städer, större tätorter eller olika stadsdelar kallas allt från cykelmotorväg till supercykelväg, cykelstrada och cykelexpressrutt. Trafikverket och Sveriges kommuner och landsting (SKL) väljer att som paraplybegrepp kalla dessa cykelstråk 'snabba cykelstråk'. Ett snabbt cykelstråk erbjuder god tillgänglighet, säkerhet och framkomlighet, är en gen förbindelse och ger om möjligt prioritering gentemot bilar och vid trafiksignaler. Stråken är populära både hos pendelcyklister, skolungdomar och alla andra cyklister som vill ta sig fram smidigt och snabbt.
Anders
Foto: Istockphoto