Veckans nyord: bonus malus

Text:

En bonus för den som kör mindre miljöbelastande bilar och en straffavgift för den som kör särskilt törstiga fordon, där straffavgiften används för att finansiera bonusen. Så fungerar bonus malus.

Under valrörelsen ställde sig de fyra dåvarande regeringspartierna bakom införandet av bonus malus (latin för bra–dålig) vid nybilsköp. Förebilden är fransk, men i Sverige har sedan tidigare flera andra partier lanserat liknande förslag. Tanken är att med ekonomiska incitament uppmuntra till köp av bilar som är mindre skadliga för miljön. Kunder som köper fordon med låga utsläpp belönas med en bonus som bekostas av kunder som köper fordon med höga utsläpp. Systemet blir därmed självfinansierande.

I svenskan är bonus malus belagt sedan år 2008. Användningen ökade dock kraftigt under valrörelsen när alliansen tog ställning för ett bonus malus-system. I Expressen konstaterade ledarskribenten Patrik Kronqvist att Centern dock hade backat från sin ursprungliga hållning i frågan:

"Jag kompromissar aldrig om miljön", sa Annie Lööf stolt i P1:s valutfrågning. Men efter påtryckningar från Volvo blev bonus-malus-förslaget för fler miljöbilar urvattnat. Istället för en saftig straffavgift på nya, törstiga bilar smetas avgiften ut på redan existerande bilar. Styreffekten försvagas, motorljudet från lanseringen av nya Volvo XC90 dränker den gröna rösten.

I Dagens Nyheter kommenterade Lasse Swärd förslaget. Även om Centern valt att lyssna på Volvos argument om nybilsförsäljningen skulle dagens Volvoägare få bära den ekonomiska kostnaden:

Bonus-malus är en hjärtefråga för Centerpartiet. Principen att låta ägare till bilar med höga utsläpp betala så att fler kan köpa bilar med låga utsläpp ställer sig nog de flesta bakom. Om det gällde nya bilar. Nu får alla vara med och betala. Och särskilt mycket får ägare till gamla Volvo och Saab betala. Hur ska man sälja in det till väljarna?

Trots alliansens valförlust finns det i dag ett brett stöd i riksdagen för ett bonus malus-system. Om det går att nå majoritet för ett sådant förslag återstår att se.

Anders

Foto: Istockphoto