Veckans nyord: 360-avtal

Text:

[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"1462","attributes":{"alt":"","attributes":" media-image ","class":"media-image","title":"","typeof":"foaf:Image","wysiwyg":"1"}}]]

Nöjesindustrins jättar har länge kämpat i motvind. Branschen har blivit akterseglad av den tekniska utvecklingen och har ännu inte lyckats att till fullo hitta nya intäkter för att kompensera den vikande skivförsäljningen.

Konserter och kringförsäljning har fått allt större betydelse. Branschen använder därför i allt större utsträckning 360-avtal. I utbyte mot att ett bolag pumpar in pengar i en artists karriär får bolaget rättigheter som omfattar allt artisten ger sig in på. Det heltäckande 360-avtalet anses därför omfatta 360 grader, och är ett översättningslån från engelskans 360 deal.

Det första pressbelägget är från våren 2008. I Dagens Nyheter diskuterar United stages vd Anders Larsson utvecklingen i musikbranschen:

"Med 360-avtalen kontrakterar de [skivbolagen] upp en artist på alla hans rättigheter, de är enda parten gentemot artisten oavsett om det gäller skiva, förlag, merchandise, spons eller turné."

I Sverige fick fenomenet uppmärksamhet tidigare i år i samband med talangprogrammet The voice i TV4. Skivbolaget Universal har låtit deltagarna skriva på ett 360-avtal som omfattar all musik artisterna skriver, försäljning av tröjor och annat, procent på alla sidointäkter, rättigheter till eventuella biografier samt rätten till artistens personlighet.

Att unga talanger skulle skriva på ett 27-sidigt avtal som ger Universal så långtgående rättigheter fick kritik. Musikerförbundets jurist Per Herrey hävdar i Sveriges Radio att avtalet är "bland det värsta" han har sett och att det gör artister livegna. Rapparen Petter, en av de fyra coacherna i programmet, kallar i Aftonbladet villkoren för helt orimliga. I Dagens Nyheter beskriver Fredrik Strage de avsnitt i avtalet som ger bolaget rätt till artistens personlighet som "Faust-inspirerade".

Universals vd Per Sundin försvarar villkoren med att det kostar bolaget stora summor att investera i nya och oetablerade artister och att sådana satsningar medför stora ekonomiska risker. Så småningom backade dock Universal delvis och avsade sig rätten till deltagarnas personlighet.

Användningen av 360-avtal ökade i samband med diskussionen om villkoren för deltagarna i The voice, och de flesta beläggen gäller just detta tv-program. Om avtalsformen och ordet är här för att stanna återstår att se.

Anders

Foto: Niclas Brunzell/TV4