Valfria böcker får barn att läsa på sommarlovet

En ryggsäck med valfria böcker får barn att ägna en stor del av sommarlovet åt läsning. När de återvänder till skolan till hösten har de inte bara bevarat läsningsformen från vårterminen. Många har också blivit bättre på att läsa. Det visar en studie från University of Rochester, New York, USA.
Ett fattigt område i Florida där få elever lever upp till de delstatliga kraven valdes av forskarna ut som plats för studien. Inte sällan har barnen tappat kunskaper under sommarlovet. Syftet var därför att se om de dels kunde uppmuntras att läsa, dels om de med hjälp av böckerna kunde behålla den läsförmåga de uppnått under vårterminen.
Forskarlaget ordnade en bokmässa för tjugo andraklassare. Efter att ha botaniserat bland böckerna fick eleverna välja ut upp till tretton böcker att ta med sig hem under sommarlovet. Kontrollgruppen bestod av tjugo andraklassare som under lovet fick ett par böcker skickade hem till sig. Urvalet hade anpassats efter andraklassarnas förmåga.
Elevernas läsning utvärderades både vår och höst. De barn som hade fått välja sina favoriter på bokmässan hade efter sommarlovet förbättrat sin läsning avsevärt. Barnen i kontrollgruppen låg däremot kvar på samma nivå.
Testet upprepades året därpå. Då fick den ena gruppen plocka med sig femton valfria böcker hem under sommarlovet. Den andra gruppen – alltså kontrollgruppen – fick den här gången välja ett mindre antal böcker.
När bägge grupperna hade möjlighet att välja böcker var det ingen som gjorde bättre ifrån sig än den andra. Men i bägge grupperna var framstegen stora. Fyra av fem elever behöll eller förbättrade sin läsning under sommarlovet.
Anders
Foto: Istockphoto
En ryggsäck med valfria böcker får barn att ägna en stor del av sommarlovet åt läsning. När de återvänder till skolan till hösten har de inte bara bevarat läsningsformen från vårterminen. Många har också blivit bättre på att läsa. Det visar en studie från University of Rochester, New York, USA.
Ett fattigt område i Florida där få elever lever upp till de delstatliga kraven valdes av forskarna ut som plats för studien. Inte sällan har barnen tappat kunskaper under sommarlovet. Syftet var därför att se om de dels kunde uppmuntras att läsa, dels om de med hjälp av böckerna kunde behålla den läsförmåga de uppnått under vårterminen.
Forskarlaget ordnade en bokmässa för tjugo andraklassare. Efter att ha botaniserat bland böckerna fick eleverna välja ut upp till tretton böcker att ta med sig hem under sommarlovet. Kontrollgruppen bestod av tjugo andraklassare som under lovet fick ett par böcker skickade hem till sig. Urvalet hade anpassats efter andraklassarnas förmåga.
Elevernas läsning utvärderades både vår och höst. De barn som hade fått välja sina favoriter på bokmässan hade efter sommarlovet förbättrat sin läsning avsevärt. Barnen i kontrollgruppen låg däremot kvar på samma nivå.
Testet upprepades året därpå. Då fick den ena gruppen plocka med sig femton valfria böcker hem under sommarlovet. Den andra gruppen – alltså kontrollgruppen – fick den här gången välja ett mindre antal böcker.
När bägge grupperna hade möjlighet att välja böcker var det ingen som gjorde bättre ifrån sig än den andra. Men i bägge grupperna var framstegen stora. Fyra av fem elever behöll eller förbättrade sin läsning under sommarlovet.
Anders
Foto: Istockphoto