Ljud går före betydelse när barn klassar substantiv

Text:

Vad ett ord betyder är i språket tsez ett bättre sätt att förutsäga ett substantivs genus än hur ordet låter. Ändå väljer barn oftare att klassa substantiv efter ljudbilden. Det visar en studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften Language.

Språket tsez talas av omkring 6 000 personer i Dagestan i norra Kaukasus. Eftersom substantivens genus i tsez följer förhållandevis fasta mönster ansåg den amerikanska forskargruppen bakom studien att språket lämpade sig för en undersökning av hur barn i åldern fyra till sju år genusbestämmer substantiv.

Substantiv kan i tsez ha fyra olika genus. Till exempel har manliga personer ett genus som i singular följs av prefixet ∅-, medan kvinnliga personer tillhör ett genus som har prefixet y-. Dessa två genus svarar för omkring 13 procent var av alla substantiv i tsez.

Alla djur tillhör i singular ett genus där prefixet b- används. Detta genus är det vanligaste och omfattar 41 procent av språkets substantiv. Omkring hälften av substantiven som börjar på r – totalt runt 34 procent av ordförrådets substantiv – har ett genus som följs av prefixet r-. Substantivens prefix hängs på bland annat verb, adjektiv och adverb.

Vuxna talare av tsez visade sig utnyttja ordens betydelse för att ge nya substantiv rätt genus. Barnen gick i stället mer på hur orden lät – trots att det är en sämre metod att förutsäga genus. Visserligen använde sig barnen också av betydelsen, men ljudbilden gavs större vikt.

Resultaten förvånade forskarna. Barn har i ett stort antal tester visat vältrimmad känslighet för att hitta rätt i språket. Här valde de i stället att förlita sig på en mindre träffsäker metod genom att överskatta vikten av hur orden lät. Forskarna spekulerar i att förklaringen kan vara att barn i åldern fyra till sju år har lättare för att identifiera ljud än betydelse.

Anders

Vad ett ord betyder är i språket tsez ett bättre sätt att förutsäga ett substantivs genus än hur ordet låter. Ändå väljer barn oftare att klassa substantiv efter ljudbilden. Det visar en studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften Language.

Språket tsez talas av omkring 6 000 personer i Dagestan i norra Kaukasus. Eftersom substantivens genus i tsez följer förhållandevis fasta mönster ansåg den amerikanska forskargruppen bakom studien att språket lämpade sig för en undersökning av hur barn i åldern fyra till sju år genusbestämmer substantiv.

Substantiv kan i tsez ha fyra olika genus. Till exempel har manliga personer ett genus som i singular följs av prefixet ∅-, medan kvinnliga personer tillhör ett genus som har prefixet y-. Dessa två genus svarar för omkring 13 procent var av alla substantiv i tsez.

Alla djur tillhör i singular ett genus där prefixet b- används. Detta genus är det vanligaste och omfattar 41 procent av språkets substantiv. Omkring hälften av substantiven som börjar på r – totalt runt 34 procent av ordförrådets substantiv – har ett genus som följs av prefixet r-. Substantivens prefix hängs på bland annat verb, adjektiv och adverb.

Vuxna talare av tsez visade sig utnyttja ordens betydelse för att ge nya substantiv rätt genus. Barnen gick i stället mer på hur orden lät – trots att det är en sämre metod att förutsäga genus. Visserligen använde sig barnen också av betydelsen, men ljudbilden gavs större vikt.

Resultaten förvånade forskarna. Barn har i ett stort antal tester visat vältrimmad känslighet för att hitta rätt i språket. Här valde de i stället att förlita sig på en mindre träffsäker metod genom att överskatta vikten av hur orden lät. Forskarna spekulerar i att förklaringen kan vara att barn i åldern fyra till sju år har lättare för att identifiera ljud än betydelse.

Anders