I barnets öra blir eller till och

Text:

I barnets öra kan och och eller betyda samma sak. Enligt forskare är det därför en fråga som ”vill du ha godis eller glass?” ofta resulterar i att barnet tycker det är självklart att välja bägge alternativen. Det visar en studie publicerad i Natural Language Semantics.

Kanske har du någon gång upplevt hur ett barn inte vill välja bort något av två lockande alternativ. Eller så kanske du minns hur du själv som liten valde både tårta och muffins till födelsedagen fast du blivit ombedd att välja ett av alternativen. Amerikanska forskare i lingvistik hävdar nu att barnets oförmåga att välja på det föreslagna sättet inte har med sötsug att göra. I stället handlar det om en skillnad mellan hur barn och vuxna tolkar så kallade disjunktioner.

Disjunktionen eller kan vara inklusiv (”vill du ha godis eller glass eller både och?”) och exklusiv (”vill du ha antingen godis eller glass?”). Inom programmeringsvärlden är disjunktioner ofta inklusiva, vilket i det här exemplet betyder att det är möjligt att välja godis och glass samtidigt. I vardagsspråket är eller i regel exklusivt. Det gäller alltså att välja mellan godis och glass, och att det inte är tillåtet att välja båda.

Forskarna har studerat 59 barn i åldrarna tre till sex år och 26 vuxna. Deras slutsats är att barnen inte tolkar eller som en disjunktion. I stället tolkas ordet som en konjunktion, ett ord som binder samman satser. Barn förväxlar alltså och och eller.

När barnet tolkar frågan ”vill du ha godis eller glass?” är svaret därför självklart både och – eftersom vad barnet hörde var ”vill du ha godis och glass?” och inget annat.

Anders

Illustration: Istockphoto

I barnets öra kan och och eller betyda samma sak. Enligt forskare är det därför en fråga som ”vill du ha godis eller glass?” ofta resulterar i att barnet tycker det är självklart att välja bägge alternativen. Det visar en studie publicerad i Natural Language Semantics.

Kanske har du någon gång upplevt hur ett barn inte vill välja bort något av två lockande alternativ. Eller så kanske du minns hur du själv som liten valde både tårta och muffins till födelsedagen fast du blivit ombedd att välja ett av alternativen. Amerikanska forskare i lingvistik hävdar nu att barnets oförmåga att välja på det föreslagna sättet inte har med sötsug att göra. I stället handlar det om en skillnad mellan hur barn och vuxna tolkar så kallade disjunktioner.

Disjunktionen eller kan vara inklusiv (”vill du ha godis eller glass eller både och?”) och exklusiv (”vill du ha antingen godis eller glass?”). Inom programmeringsvärlden är disjunktioner ofta inklusiva, vilket i det här exemplet betyder att det är möjligt att välja godis och glass samtidigt. I vardagsspråket är eller i regel exklusivt. Det gäller alltså att välja mellan godis och glass, och att det inte är tillåtet att välja båda.

Forskarna har studerat 59 barn i åldrarna tre till sex år och 26 vuxna. Deras slutsats är att barnen inte tolkar eller som en disjunktion. I stället tolkas ordet som en konjunktion, ett ord som binder samman satser. Barn förväxlar alltså och och eller.

När barnet tolkar frågan ”vill du ha godis eller glass?” är svaret därför självklart både och – eftersom vad barnet hörde var ”vill du ha godis och glass?” och inget annat.

Anders

Illustration: Istockphoto