Fyra av tio svenskar sågar reklam på engelska
Hela 45 procent av svenskarna är negativa till reklam på engelska. Unga är mer positiva än äldre till engelskspråkig reklam. Det visar en undersökning utförd av Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges annonsörer.
Reklam på engelska blir enligt Sveriges annonsörer allt vanligare i tidningar, på tv och på nätet. Men det är en utveckling som långt ifrån alla uppskattar. 23 procent uppger att de är mycket negativa till reklam på engelska. Nästan lika många, 22 procent, svarar att de är ganska negativa.
Det är bara 3 procent som säger att de är mycket positiva till engelskspråkig reklam. Ytterligare 8 procent är ganska positiva till reklam på engelska. Resterande 42 procent är varken positiva eller negativa.
Attityderna skiljer sig mellan olika grupper. Bland svenskar som har fyllt 65 år är hela 75 procent negativa till reklam på engelska. Mest positiva är personer i åldern 18 till 29 år. Där gillar 22 procent reklam utformad på engelska. Höginkomsttagare och boende i Stockholmsområdet är också mer positiva än genomsnittet.
Anders
Foto: Unsplash