Fula ord i användarnamn ger ofint beteende

Den som stöter på användare som D1ck, 4nt1s0c14l och F4gg0t kan räkna med att de kommer att svära och uppträda okamratligt under spelets gång. Personer med positiva användarnamn är däremot ofta både artiga och sociala. Det framkommer i en studie publicerad i tidskriften Computers in Human Behavior.
Det är forskare i psykologi vid universitetet i brittiska York som studerat 500 000 användare av spelet League of Legends, som totalt spelas av omkring 70 miljoner människor världen över. Forskarna har dels fått listor med användarnamn, dels fått ta del av statistik för användarnas agerande i spelet. Forskarna har inte fått någon information om användarna som kan röja deras verkliga identiteter.
Ofta går användarnamn och beteende hand i hand. Spelare med användarnamn som till exempel innehåller svordomar, könsord eller nedsättande benämningar – till exempel w4anker, h1tl3r eller 1d10t – är också mer benägna att använda grovt språk under spelandet.
Motsatt förhållande gäller spelare med användarnamn som klassas som positiva. De är mer hjälpsamma mot sina medspelare och använder sällan ord som kan uppfattas som kränkande eller stötande.
Forskarna tror att personer inte sällan beter sig på liknande sätt i spelet och i verkligheten. Därför tror de att kartläggning av spelares beteende i framtiden skulle kunna vara ett redskap för att upptäcka exempelvis beroendeproblem eller autism.
Anders
Foto: Istockphoto
Den som stöter på användare som D1ck, 4nt1s0c14l och F4gg0t kan räkna med att de kommer att svära och uppträda okamratligt under spelets gång. Personer med positiva användarnamn är däremot ofta både artiga och sociala. Det framkommer i en studie publicerad i tidskriften Computers in Human Behavior.
Det är forskare i psykologi vid universitetet i brittiska York som studerat 500 000 användare av spelet League of Legends, som totalt spelas av omkring 70 miljoner människor världen över. Forskarna har dels fått listor med användarnamn, dels fått ta del av statistik för användarnas agerande i spelet. Forskarna har inte fått någon information om användarna som kan röja deras verkliga identiteter.
Ofta går användarnamn och beteende hand i hand. Spelare med användarnamn som till exempel innehåller svordomar, könsord eller nedsättande benämningar – till exempel w4anker, h1tl3r eller 1d10t – är också mer benägna att använda grovt språk under spelandet.
Motsatt förhållande gäller spelare med användarnamn som klassas som positiva. De är mer hjälpsamma mot sina medspelare och använder sällan ord som kan uppfattas som kränkande eller stötande.
Forskarna tror att personer inte sällan beter sig på liknande sätt i spelet och i verkligheten. Därför tror de att kartläggning av spelares beteende i framtiden skulle kunna vara ett redskap för att upptäcka exempelvis beroendeproblem eller autism.
Anders
Foto: Istockphoto