Flickor och pojkar hanterar språk på olika platser i hjärnan
Flickor och pojkar behandlar inte ett främmande språk på samma sätt i hjärnan. Pojkar använder i större utsträckning områden som hanterar grammatiska regler. Flickor nyttjar fler och andra områden i hjärnan.
Det är forskare i neurovetenskap, språk och psykologi vid Tokyo Metropolitan University som har undersökt hur japanska flickor och pojkar hanterar främmande språk i hjärnan. De undersökte vilka delar av hjärnan som var aktiva och hur aktiviteten förändrades när förutsättningarna förändrades. Studien är publicerad i tidskriften Frontiers in Human Neuroscience.
Deltagarna fick lyssna till korrekta och felaktiga meningar på engelska – ett språk som inget av dem hade som modersmål, men som alla läste i skolan. Flickorna gjorde något bättre ifrån sig eftersom de hade större arbetsminne. Flickorna processade informationen på fler platser – områden kopplade till fonologi och semantik – i den bakre delen av hjärnan. Pojkarna använde i stället områden i främre delen av hjärnan förknippade med hantering av grammatiska regler.
Dessa skillnader hade enligt forskarna direkta konsekvenser när det kom till de felaktiga meningarna. Pojkarna, som i ett tidigare skede nyttjade områden kopplade till grammatiska regler, reagerade snabbare och starkare på dessa fel.
Forskarnas tolkning av resultaten är alltså att pojkar och flickor processar främmande språk på lite olika sätt. Pojkarnas inlärning är mer regelbaserad medan flickor använder ett bredare register i hjärnan.
Enligt forskarna skapar skillnaderna möjligheter för könsanpassad undervisning i främmande språk. Den skulle kunna skräddarsys för bästa inlärningsförutsättningar. De ger inga konkreta exempel på hur det skulle kunna gå till.
Anders
Foto: Istockphoto