Blyga barn talar sent men förstår tidigt
Blyga barn börjar ofta tala sent – men det innebär inte att de inte förstår vad som sägs omkring dem. Det är därför viktigt att inte underskatta utan i stället uppmuntra blyga barns språkutveckling. Det skriver en amerikansk forskargrupp i tidskriften Child Development.
Att blyga barn ofta börjar tala senare än andra är enligt forskarna ett känt faktum. Däremot har orsaken länge varit en gåta. För att undersöka bakgrunden testade forskarna fyra hypoteser: att blyga barn övar mindre på att tala och därför utvecklas senare, att barn med sen språkutveckling blir blyga eftersom de har svårt att tala, att blyga barn förstår vad som sägs men känner motvilja mot att själva tala och att blyga barns språk i själva verket är det normala medan utåtriktade barn talar bättre än genomsnittet.
Deltagare i studien var 408 tvillingpar. De testades vid 14, 20 och 24 månaders ålder genom både rapporter från föräldrarna och forskarnas observationer. Bland annat undersöktes barnens förmåga att upprepa ljud, besvara frågor och följa instruktioner. Forskarna studerade även hur barnens beteenden förändrades och uppmärksammade särskilt om tilltagande blyghet följdes eller föregicks av försenat tal.
Slutsatsen är att blyga barn förstår betydligt mer än vad de visar genom att själva tala. Trots att utvecklingen av talförmågan inte ska underskattas finns det enligt forskarna ändå skäl till vaksamhet. Den som inte börjar tala senare än genomsnittet riskerar i större utsträckning att drabbas av sociala svårigheter.
Det är enligt forskarna därför viktigt att inte underskatta den som börjar tala sent. I stället bör föräldrar och lärare uppmuntra barns språkutveckling.
Anders
Blyga barn börjar ofta tala sent – men det innebär inte att de inte förstår vad som sägs omkring dem. Det är därför viktigt att inte underskatta utan i stället uppmuntra blyga barns språkutveckling. Det skriver en amerikansk forskargrupp i tidskriften Child Development.
Att blyga barn ofta börjar tala senare än andra är enligt forskarna ett känt faktum. Däremot har orsaken länge varit en gåta. För att undersöka bakgrunden testade forskarna fyra hypoteser: att blyga barn övar mindre på att tala och därför utvecklas senare, att barn med sen språkutveckling blir blyga eftersom de har svårt att tala, att blyga barn förstår vad som sägs men känner motvilja mot att själva tala och att blyga barns språk i själva verket är det normala medan utåtriktade barn talar bättre än genomsnittet.
Deltagare i studien var 408 tvillingpar. De testades vid 14, 20 och 24 månaders ålder genom både rapporter från föräldrarna och forskarnas observationer. Bland annat undersöktes barnens förmåga att upprepa ljud, besvara frågor och följa instruktioner. Forskarna studerade även hur barnens beteenden förändrades och uppmärksammade särskilt om tilltagande blyghet följdes eller föregicks av försenat tal.
Slutsatsen är att blyga barn förstår betydligt mer än vad de visar genom att själva tala. Trots att utvecklingen av talförmågan inte ska underskattas finns det enligt forskarna ändå skäl till vaksamhet. Den som inte börjar tala senare än genomsnittet riskerar i större utsträckning att drabbas av sociala svårigheter.
Det är enligt forskarna därför viktigt att inte underskatta den som börjar tala sent. I stället bör föräldrar och lärare uppmuntra barns språkutveckling.
Anders