Bekanta ord hjälper barn att lära sig nytt

Text:

Det befintliga ordförrådet hjälper barn att lära sig nya ord. Genom att i meningar identifiera obekanta ord använder sig barn av redan kända ord för att förstå betydelsen. Det visar en studie utförd av forskare vid Northwestern University, USA, publicerad i tidskriften Cognition.

Sammanhanget har stor inverkan när barn lär sig nya ord. När samtalspartnern använder ord barnen redan kan för att ringa in betydelsen av nya ord är uppmärksamheten på helspänn. När personen i stället talar på ett sätt som inte ger barnen någon vägledning minskar både förståelsen och intresset.

Deltagarna i studien var barn i åldern 15 till 19 månader. På en skärm fick de se bildpar bestående av ett djur och ett föremål. Varje par bestod av ett obekant djur och ett obekant föremål. Därefter försvann bilderna och barnen fick lyssna till ett samtal där ett nytt ord introducerades, till exempel gorilla. Därefter visades bilderna igen och det nya ordet användes i en mening.

Om den ena delen av bildparet föreställde en gorilla som åt kunde barnet genom att känna till verbet eat räkna ut att det var det tidigare obekanta djuret gorilla som utförde handlingen. Eftersom den andra delen av bildparet föreställde ett föremål kunde barnet utesluta att det skulle kunna äta.

Om ingen av bilderna gav någon sådan ledtråd utan det bara talades allmänt om en gorilla, som i meningen look at the gorilla, lade barnet lika mycket fokus på djurbilden som föremålsbilden.

Studien visar enligt forskarna att barn lär sig språk på informella sätt och genom att utnyttja befintliga kunskaper. Suget efter att förstå och efter att utöka ordförrådet följer barnet överallt i tillvaron.

Forskarna tror därför att det gynnar barnets språkutveckling att vara omgivet av samtal. Däremot riskerar barn som hamnar i färre situationer där det egna språket talas att hamna på efterkälken när det gäller ordinlärning.

Anders