Avhandling: Mer läsning i svenska som andraspråk
”Jag med, eller jag hade kanske lite mer asså en motstridig bild. Alltså andra sidan av ditt mynt, alltså jag tyckte mer att glas kan vara ganska starkt, alltså ganska, om det inte finns luftbubblor i det så är det ganska svårt att knäcka det. Så jag tyckte asså mer att han var mer så okänslosam, alltså så typ tuff doktor, på något sätt.”
Så kan det låta i ett klassrum när elever som läser svenska som andraspråk diskuterar Hjalmar Söderbergs roman Doktor Glas. Det är något som de enligt Catarina Economou borde göra oftare. Och gärna tillsammans med gymnasieelever på gemensamma lektioner i svenska.
I en avhandling i ämnesdidaktik vid Göteborgs universitet undersöker Catarina Economou undervisningen i svenska som andraspråk. Hennes slutsats är att det borde finnas större utrymme för läsning och för diskussioner. Dessutom förespråkar hon alltså ett större utbyte mellan de två svenskämnena.
Efter att ha studerat undervisning i svenska som andraspråk konstaterar Catarina Economou att eleverna inte möter lika stora utmaningar som de elever som läser svenska, ett ämne som ofta betraktas som överordnat svenska som andraspråk. Där får eleverna läsa mindre skönlitteratur. Därmed blir de utmanande diskussionerna färre.
Vid läsning av Doktor Glas uppstår i svenska som andraspråk ofta andra typer av diskussioner. I huvudpersonen läser många elever in egna erfarenheter av krig och religion när de funderar över hans bakgrund. Eleverna är genomgående goda läsare.
Här anser Catarina Economou att de två olika svenskämnena skulle kunna förenas på gymnasienivå. Gemensam läsning av skönlitteratur är ett sådant exempel. Den skulle kunna leda till fler diskussioner och större utmaningar, som i sin tur skulle hjälpa till att överbrygga den outtalade klyfta som i dag finns mellan ämnena svenska och svenska som andraspråk.
Här kan du ladda ner Catarina Economous avhandling I svenska två vågar jag prata mer och så.
Anders
Foto: Istockphoto