Litteratur ska främja läsning
I svenska klassrum används läsning i första hand för att utveckla elevernas förmåga att förstå och tolka texter.

Bild: Istockphoto
Svensklärare i årskurs sju lägger i genomsnitt ungefär en tredjedel av undervisningstiden på läsning av skönlitteratur. Det visar Anna Nissen, doktor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, i sin avhandling.
I klassrummet används läsningen i första hand för att utveckla elevernas förmåga att förstå och tolka texter. Det här innebär att undervisningen skiljer sig åt jämfört med exempelvis Norge där lärare i samband med läsningen ofta prioriterar att eleverna ska lära sig mer om litterära genrer och begrepp. Lärare i hela Norden anser dock enligt Anna Nissen att skönlitteraturen är viktig just för att främja elevernas läsförståelse.
Avhandlingen är baserad på videoobservationer från ett sjuttiotal klassrum och enkätsvar från omkring 700 lärare i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.
Svensklärare i årskurs sju lägger i genomsnitt ungefär en tredjedel av undervisningstiden på läsning av skönlitteratur. Det visar Anna Nissen, doktor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, i sin avhandling.
I klassrummet används läsningen i första hand för att utveckla elevernas förmåga att förstå och tolka texter. Det här innebär att undervisningen skiljer sig åt jämfört med exempelvis Norge där lärare i samband med läsningen ofta prioriterar att eleverna ska lära sig mer om litterära genrer och begrepp. Lärare i hela Norden anser dock enligt Anna Nissen att skönlitteraturen är viktig just för att främja elevernas läsförståelse.
Avhandlingen är baserad på videoobservationer från ett sjuttiotal klassrum och enkätsvar från omkring 700 lärare i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.