Litteratur ska främja läsning

I svenska klassrum används läsning i första hand för att utveckla elevernas förmåga att förstå och tolka texter.

Text:

Bild: Istockphoto

Svensklärare i årskurs sju lägger i genomsnitt ungefär en tredjedel av undervisningstiden på läsning av skönlitteratur. Det visar Anna Nissen, doktor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, i sin avhandling.

I klassrummet används läsningen i första hand för att utveckla elevernas förmåga att förstå och tolka texter. Det här innebär att undervisningen skiljer sig åt jämfört med exempelvis Norge där lärare i samband med läsningen ofta prioriterar att eleverna ska lära sig mer om litterära genrer och begrepp. Lärare i hela Norden anser dock enligt Anna Nissen att skönlitteraturen är viktig just för att främja ­elevernas läsförståelse.

Avhandlingen är baserad på videoobservationer från ett sjuttiotal klassrum och enkätsvar från omkring 700 lärare i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.

Svensklärare i årskurs sju lägger i genomsnitt ungefär en tredjedel av undervisningstiden på läsning av skönlitteratur. Det visar Anna Nissen, doktor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, i sin avhandling.

I klassrummet används läsningen i första hand för att utveckla elevernas förmåga att förstå och tolka texter. Det här innebär att undervisningen skiljer sig åt jämfört med exempelvis Norge där lärare i samband med läsningen ofta prioriterar att eleverna ska lära sig mer om litterära genrer och begrepp. Lärare i hela Norden anser dock enligt Anna Nissen att skönlitteraturen är viktig just för att främja ­elevernas läsförståelse.

Avhandlingen är baserad på videoobservationer från ett sjuttiotal klassrum och enkätsvar från omkring 700 lärare i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.