Länge leve den analoga anslagstavlan!

Text:

”Hej. Jag bor i andra hand sedan några år. Nu måste jag flytta. Jag söker därför en liten lägenhet. Ring mig gärna om du vill.” Den gamla hederliga anslagstavlan står sig – trots internet.

På anslagen annonseras oftast om evenemang som äger rum lokalt, av personer som bor i närheten av tavlan. Denna platsbundenhet kan vara ett skäl till anslagstavlans livskraft.

I de flesta fall är det föreningar som annonserar. De bjuder in till möten, föredrag, konserter och liknande. Småföretagare är de näst flitigaste lappuppsättarna. De vill locka folk till butiker, yogakurser med mera. På tredje plats hamnar privatpersoner som vill sälja eller köpa något, eller annonsera om bostäder.

Detta har forskare i vetenskapsteori och språk tagit reda på genom så kallad medborgarforskning. Över tusen svenska skolelever fick under förra året dokumentra lappar på anslagstavlor i sin närhet.