Gamla typsnitt rostar snabbt

Text:

I början av 1990-talet dominerade Bodoni tidningarnas rubriker. Tjugo år senare används inte typsnittet av någon svensk dagstidning. Ny teknik gör det smidigare och billigare att byta typsnitt. Det visar en kartläggning som designbyrån A4 gjort.

Senast Språktidningen fick ny form var hösten 2010. De gamla typsnitten Whitney, Mercury Text och Tyfa fick tacka för sig. In kom i stället Miller Text, Miller Display och National.

Av de 113 dagstidningar som ingår i A4:s undersökning använder fyra Miller för brödtext och en Miller Display för rubriker. Det är i Skåne dagstidningarna finns som har en del gemensamt med Språktidningen. Sydsvenskan, Kristianstadsbladet, Trelleborgs Allehanda och Ystads Allehanda använder nämligen Miller Daily Three.

Populärast för brödtext är dock Mercury, som finns hos 24 svenska dagstidningar. Med elva användare toppar Lyon Display listan över rubriktypsnitt.

År 1992, när motsvarande undersökning gjordes för första gången, använde nästan varannan svensk dagstidning Bodoni för rubriker. I dag lever inte typsnittet kvar i en enda tidning. Även Times – världens mest spridda typsnitt – har haft sin storhetstid och finns nu bara i fem tidningar.

Pelle Andersson, A4:s vd och grundare, säger i en kommentar att en formgivare som vill sticka ut inte kan använda Times. Eftersom typsnittet är så vanligt kan det inte användas för att bygga en stark grafisk identitet. Den stora förändringen, där populära typsnitt tjugo år senare blivit ytterst sällsynta i pressen, förklarar Pelle Andersson med trendkänslighet:

Branschen är extremt trendkänslig och tidningarna lever i ständig symbios med sina annonsörer. Den dagen annonsörerna ser formen som förlegad hotas tidningens överlevnad, så det gäller att alltid ligga i framkant för att inte riskera att anses som ett oattraktivt medium. Typografin är ett viktigt medel i denna nödvändiga strävan.

Anders