Nytt poddavsnitt om orden som stryks och makten över språket

I det tysta utövar varumärkesinnehavare påtryckningar mot ordboksutgivare. I det här poddavsnittet samtalar Lena Lind Palicki och Anders Svensson om varumärkesord i ordböckerna.

Text:

I tysthet försvinner ord som lego ur ordböckerna när ägare av varumärken kräver ändringar eller strykningar. Men betyder det att varumärkesinnehavare har makt över svenskan? Och vem är det egentligen som bestämmer över språket?

I Språktidningen 3/2024 berättar vi om hur det går till när ord kopplade till varumärken stryks ur ordböcker och lexikon efter påstötningar från varumärkesinnehavarnas jurister. Gemensamt för både varumärkesägare och ordboksutgivare är att få vill prata öppet om ämnet. Men hur kommer det sig att den här typen av frågor är så känsliga? Vilka principer är det som kolliderar när varumärkesägare och ordboksredaktörer inte kommer överens?

I det här avsnittet av Språktidningens podd samtalar Lena Lind Palicki, chef för Språkrådet, och Anders Svensson, chefredaktör för Språktidningen, om krocken mellan språkutveckling och juridik.

Du hittar Språktidningens podd hos Apple Podcasts, Spotify, Google Podcasts, Podme, Soundcloud, Tunein och Youtube.

Om du vill stödja Språktidningens podd ekonomiskt kan du skicka ett bidrag genom Swish till 123 110 0726.