Hitlistorna byter språk

I Sverige har vi vant oss vid att varje sommar ska bjuda på en gigantisk spansk hitlåt. Macarena, La vida loca, Bailando, Vamos à la playa.
Men något har hänt de senaste åren, skriver tidskriften Fokus. Superhits som Despacito och Taki taki, rumba kan inte längre avfärdas som kuriösa sommarplågor i bonniga semestertider. Spansk musik har blivit en självklar del av det internationella musikutbudet. Och inte bara i Sverige. Ozuna från Puerto Rico var Youtubes mest strömmade rappare i fjol, följd av de tillika spanskspråkiga J Balvin och Bad Bunny på andra och tredje plats. ”Engelska är inte längre det självklara standardspråket på hitlistorna”, konstaterar brittiska The Guardian i en artikel om Pop 2.0 och dess nya stjärnor: spanskspråkiga, franskspråkiga och inte minst koreanska band, där BTS numera är världens största pojkband.
I Sverige har vi vant oss vid att varje sommar ska bjuda på en gigantisk spansk hitlåt. Macarena, La vida loca, Bailando, Vamos à la playa.
Men något har hänt de senaste åren, skriver tidskriften Fokus. Superhits som Despacito och Taki taki, rumba kan inte längre avfärdas som kuriösa sommarplågor i bonniga semestertider. Spansk musik har blivit en självklar del av det internationella musikutbudet. Och inte bara i Sverige. Ozuna från Puerto Rico var Youtubes mest strömmade rappare i fjol, följd av de tillika spanskspråkiga J Balvin och Bad Bunny på andra och tredje plats. ”Engelska är inte längre det självklara standardspråket på hitlistorna”, konstaterar brittiska The Guardian i en artikel om Pop 2.0 och dess nya stjärnor: spanskspråkiga, franskspråkiga och inte minst koreanska band, där BTS numera är världens största pojkband.