Hallå där… Hillevi Hägglöf
..som tillsammans med kollegan Kelly Smith har startat företaget Textual Relations.
Ni erbjuder textanalys. Vad ska man med det till?
– Med datadriven textanalys kan man kartlägga opinioner. En intresseorganisation för vargar kan till exempel vilja veta hur det pratas om vargen i olika sammanhang. Då kan vi genom textanalys ta fram hur vargfrågan behandlas på Twitter, i landsbygdstidningar och i rikspress.
Ni tar fram svårtillgänglig information. På vilket sätt är den svårtillgänglig?
– Det största problemet är att mängden information har blivit så enorm. Man skulle behöva år för att få fram allt om ett visst ämne med manuell sökning. Samma sökning klarar datorn av på några timmar.
Finns det någon gräns för vad ni kan söka fram?
– Det är bara fantasin som sätter gränser. Vi kan till exempel plocka fram de ord som används mest av de olika politiska partierna. Eller se vad som diskuteras i tidningarnas kommentarsfält och i sociala medier.