Veckans nyord: filterbubbla

Text:

När nätjättar skräddarsyr vad individen får uppleva på nätet skapas filterbubblor. Algoritmerna är till för att välja ut innehåll som är intressant för en individ. I praktiken innebär det att få åsikter som står i strid med egna uppfattningar får någon chans.

Nätjättarna förmedlar i allt större utsträckning individanpassat innehåll. Sökmotorer minns vilka sökträffar som tidigare varit mest intressanta. Sociala medier lyfter fram inlägg från avsändare som tidigare fått uppmärksamhet. Och så vidare.

För att skräddarsy vad som dyker upp i flödet och i sökträffar används algoritmer. De filtrerar vad som visas. Med hjälp av användarens historik får den möta innehåll som i regel bekräftar den egna världsbilden. Kanske kan filterbubblan därför sägas vara ett slags personlig åsiktskorridor. I Kit skildrar Thomas Arnroth ordets historia:

Begreppet filterbubbla myntades 2011 av Eli Pariser i boken ”The filter bubble: What the internet is hiding from you”. Han visade då exempel på hur folk fick olika resultat på samma googling beroende på sina tidigare sökhistorier. En som sökte på oljebolaget BP fick förslag på sidor med investeringstips, en annan om bolagets oljeutsläpp. I korthet handlar det om att nätets stora aktörer matematiskt försöker räkna ut vilka preferenser vi har för att förse oss med vad vi vill ha.

I Sydsvenskan skriver Jon Weman att filterbubblor kan vara farliga. De äventyrar samhällsgemenskapen:

På nätet omges vi redan i ökande grad av en filterbubbla. Det nät jag ser, som sökresultat och flöden i sociala medier, är inte vad du ser, utan skapas bara för mig av nätföretagens algoritmer och den information de har om mig sedan tidigare. Med förhöjd verklighet är det som om bubblan svävat ut från nätets abstrakta värld och fysiskt lagt sig runt vårt huvud - min värld och din börjar skilja sig allt mer från varandra.

Biblioteksbladet berättar att det inte bara är algoritmer som styr urvalet. Även vänners preferenser har betydelse:

Vilka nyheter vi möts av styrs till viss del av vad våra vänner delar och gillar. En del menar att vi själva väljer vilken filterbubbla vi vill vara del av.

Anders

Foto: Istockphoto