Lista ut vad läsaren vill åt
På webben kommer läsaren till texten snarare än tvärtom. Ofta skannar läsaren igenom en text för att avgöra om den innehåller intressant information. Läsaren är otålig och har vanligen flera aktiviteter i gång samtidigt. Du som skribent kan gärna hjälpa läsaren på traven, till exempel genom:
- rubriker och länknamn som ger läsaren en uppfattning om vad texten handlar om
- inledningar som sammanfattar texten
- nyckelord som gärna kan fetmarkeras för att hjälpa läsaren att skumma texten i sin jakt på relevanta uppgifter.
Läsaren vill ha snabba svar. Passar texten, eller är det bättre att leta vidare? Fundera gärna över vad det kan vara som läsaren är ute efter. Många webbanvändare letar efter enkla, specifika upplysningar – som öppettider eller kontaktuppgifter. Se till att det är enkelt att hitta den informationen.
I andra fall kanske läsaren vill förstå bakgrunden till ett beslut, sätta sig in i ett synsätt eller ta reda på hur de ska montera den nya bokhyllan. Då ska webbplatsens disposition stå till tjänst.
Men viktigast är att lära känna sina läsare: hur använder de webbplatsen och vad använder de den till? Det är precis som med andra texter. Principerna för skrivandet är desamma för papper som för webb – det är bara villkoren som skiljer sig åt. På det sättet är ingenting nytt i IT-samhället.