Substantiv sätter fart på barnen
Är det mycket tjat och lite verkstad när barnen ska städa sina rum? Kalla dem för hjälpredor i stället för att be dem att hjälpa till, tipsar amerikanska forskare i psykologi. ¶ Forskarna delade in över hundra barn i åldrarna tre till sex år i två grupper. Barnen fick leka fritt en stund, men under leken avbröts de vid fyra tillfällen: för att hjälpa till att städa, för att öppna en låda, för att plocka upp kritor och för att stuva undan leksaker. ¶ Barnen som tilltalades med substantivet ’hjälpare’ (helper), kom betydligt oftare till undsättning än gruppen som uppmanades att ’hjälpa till’ (help). ¶ Förklaringen kan ligga i hur vi vill bli karakteriserade, menar forskarna. Vi vill att hjälpsamheten ska vara en inneboende egenskap hos oss – vi vill vara hjälpare, snarare än att bara hjälpa till. När verbet fuska undersöktes på liknande sätt blev resultatet omvänt; det är inga problem att fuska lite då och då, men vi vill absolut inte beskrivas som fuskare. ¶ Studien redovisas i tidskriften Child Development.