Konstant efterfrågan på smidig personal
Visst kände du dig samarbetsvillig, initiativrik och självständig när du studsade in på jobbet i morse? Det är i alla fall de tre egenskaper som Sveriges arbetsgivare efterfrågar mest, enligt en studie av Karin Helgesson. Hon är forskare i nordiska språk vid Göteborgs universitet, och har detaljstuderat platsannonser i Dagens Nyheter, från 1955 till 2005. Arbetstagaren har under denna period förväntats komma överens med sina kolleger, något som är viktigt i den konsensuskultur som råder i Sverige.
- Men när samsyn har nåtts är det viktigt att kunna ta egna initiativ och agera på egen hand, säger Karin Helgesson.
Karin Helgesson har också noterat trender i platsannonsernas ordval. På 1950- och 60-talen efterfrågades till exempel idésprutor, och på 1980-talet skulle man kunna hålla många bollar i luften.
Under 2000-talet har ordet drivkraft blivit vanligare, på bekostnad av samarbetsförmåga. I dag framträder bilden av en medarbetare som i högre grad än förr driver arbetet framåt, uppnår resultat och leder andra.