Engelskan hindrar spanskan att nå fram
Engelskans dominans försvårar möjligheten att lära sig ett tredje språk. Det menar Alistair Henry, forskare vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.
– Engelska används som en resurs i undervisningen i franska, spanska och tyska. Lärarna jämför dessa språk med engelskan, vilket innebär att elevens engelskspråkiga självbild blir aktiv under lektionen, säger Alistair Henry, som har ställt frågor om språkundervisningen till drygt hundra elever i årskurs 6–9.
När den engelska självbilden får genomslag, blir elevens bild av sig själv som någon som talar ett tredje språk lidande, vilket i sin tur minskar motivationen att lära sig detta tredje språk.
– Om bilden är att man befinner sig i Spanien och pratar engelska, så minskar motivationen och intresset för att lära sig spanska.
Det är viktigt att lärare arbetar aktivt med att förstärka elevens språkliga självbild.
– De som är framgångsrika i studiet av moderna språk motarbetar engelskans påverkan, säger Alistair Henry.